Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline

- 13 februari 2014

Nederland stationland

In Nederland stationland zal de Variant weer een belangrijke pijler moeten worden onder de totale Golf-verkopen. In uiterlijke zin kent de Variant weinig verrassingen ten opzichte van de vijfdeurs. Sterker nog, de overeenkomsten zijn groter dan bij de vorige generaties, waar gezichtsbepalende achterlichten duidelijk verschillend van vorm waren. Nu zijn het slechts subtiel andere lijnen die hem buiten de toegenomen lengte onderscheiden. In technische zin is de Variant oneerbiedig gezegd niks anders dan een verlengde hatchback; de wielbases zijn namelijk gelijk en de ruim 30 centimeter extra wordt achter de achterwielen teruggevonden.

De testauto was uitgevoerd in Pure White, dat lekker contrasteert met de zwarte kunststof delen, al vallen de chromen strips van de Highline-uitvoering hierdoor wel wat weg. De grote zeventienduims velgen, type 'Madrid', voegen met hun zwarte accent nog wat stoerheid toe, zonder het schreeuwerige te hebben van compleet zwarte velgen.

122 pk
200 Nm
204 km/h
9,7 s
5,9 (5.1) l/100km
118 g/km
B
22%
€ 21.990
€ 36.541
€ 670 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Renault Mégane Estate 1.6 dCi 130 GT-Line

  • Ford Focus Wagon 1.6 TDCi Titanium

  • Skoda Octavia Combi Greenline 1.6 TDI Businessline

  • Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Sport

  • Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi i-Catcher

  • 2021 - Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business

  • 2020 - Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style

  • 2016 - Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline

  • 2015 - Volkswagen Golf GTE

  • 2014 - Volkswagen e-Golf

  • 2014 - Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance

  • 2013 - Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline

  • 2012 - Volkswagen Golf Cabrio 2.0 TSI GTI