Renault Captur 90 dCi Dynamique

Arnold van Schepen - 21 juni 2013

Voor een breed publiek

Onze Captur wordt aangedreven door een 90 pk sterke dieselmotor van 1.461 cc, deze bekende Renault motor doet zijn werk ook in dienst van andere merken, waaronder Mercedes, Nissan en Dacia. Vanaf 1.750 toeren heeft het blok 220 Nm aan trekkracht paraat, en op papier moet dat ruim voldoende zijn om de 1.145 kilo wegende Captur vlot te bewegen. De motor is altijd gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak, een automaat is (nog) niet leverbaar. Met een uitstoot van 95 gram CO2 per kilometer komt de Captur in aanmerking voor 20% bijtelling. Omdat de theorie en praktijk altijd verschillen, hebben we ruim de tijd genomen om de Captur met deze motorisering te beproeven.

Het rijden in de Captur is prettig, de afstemming van besturing en het onderstel zal een breed publiek aanspreken. De vering en demping zijn comfortabel, misschien een tikje stevig. Dit is begrijpelijk, gezien het hogere zwaartepunt van de auto. De carrosserie helt nauwelijks in bochten, alleen bij lange bochten merk je dat de Captur graag een iets ruimere bocht had gereden. Het onderstel doet zijn werk in stilte en zorgt dat de carrosseriebewegingen rustig blijven. Alleen op sterk glooiende wegen en bij hogere snelheden kan de achteras het niet altijd bijbenen. Een meer verfijnde constructie had soelaas kunnen bieden, maar daar zit ook weer een kostenplaatje aan. Dat geldt ook voor schijfremmen achter, de Captur heeft altijd trommelremmen op de achteras. De elektrische stuurbekrachtiging verdient een pluim, de weerstand en de overbrenging zijn precies goed. Op smalle straatjes in stedelijk gebied laat de Captur zich licht en vlot besturen, en op de snelweg biedt de besturing veel precisie en rust.

90 pk
220 Nm
171 km/h
13,1 s
5,0 (3.7) l/100km
95 g/km
D
22%
€ 15.990
€ 24.963
€ 458 / maand
€ 257 - € 272 / kwartaal
  • Ford EcoSport 1.0 EcoBoost Titanium

  • Suzuki Vitara 1.6 High Executive

  • Peugeot 2008 1.6 VTi Allure

  • Nissan Juke DIG-T 115 Tekna

  • Fiat 500X 1.4 Turbo MultiAir 16v 140 Lounge

  • SsangYong Tivoli 1.6l 2WD Sapphire

  • Mazda CX-3 SKYACTIV-G 120 GT-M

  • Opel Mokka 1.6 Cosmo

  • Chevrolet Trax 1.4 Turbo LTZ

  • 2019 - Renault Captur 1.3 TCe 130 EDC GPF Initiale Paris