Renault Captur 90 dCi Dynamique

Arnold van Schepen - 21 juni 2013

Praktische ruimte

Een aansprekend exterieur is mooi meegenomen, maar als eigenaar breng je meer tijd door in het interieur en in het geval van de Captur-doelgroep waarschijnlijk met partner en eventuele kinderen. Gelukkig weet het interieur van de Captur de emotie en ratio goed met elkaar te verbinden. De verblijfsruimte is namelijk erg ruim en praktisch van opzet, dankzij de vlakke deurpanelen biedt het interieur veel ruimte in de breedte. Uiteraard heeft de Captur een hoge instap en een prettige hoge zit, vanuit de bestuurdersstoel kijk je uit op een zeer overzichtelijk en opgeruimd dashboard. De instelmogelijkheden van stoel en stuurwiel zijn prima, pas met een lengte van ruim boven de twee meter kom je in de Captur in het geniep. Dankzij het R-Link infotainmentsysteem is de middenconsole erg opgeruimd, het enige dat gewenning vraagt - als je eerder nog geen Renault gereden hebt - is de bediening van de radiosatelliet achter het stuurwiel en de plaats van de keuzeschakelaar van de cruisecontrol. Het R-Link systeem is standaard op de Dynamique-uitvoeringen, op de Expression is het in een pakket (Pack Comfort Navi) leverbaar in combinatie met airco en licht- en regensensoren. De Renault-dealer vraagt 1.195 euro voor dit pakket.

Over het systeem niets dan lof. Het werkt snel, is intuïtief te bedienen, heeft een mooie grafische weergave en een prettig touchscreen. Je moet wel heel vette vingers hebben, wil je vegen achterlaten op het scherm. Dit geldt helaas niet voor het hoogglans kunststof (veelal ten onrechte 'pianolak' genoemd) van de middenconsole, het is besmettelijk en trekt stof aan. Bij de materiaalkeuze in het interieur heeft Renault zich laten leiden door het kostenaspect, de bovenkant van het dashboard en de deurpanelen zijn van een harde kunststof gemaakt. Deze keuze is goed te rijmen met het praktische karakter van de Captur, want met een vochtige doek heb je de boel zo schoon, maar het is helaas wel krasgevoelig. Een intensief gebruik laat wel zijn sporen na.

90 pk
220 Nm
171 km/h
13,1 s
5,0 (3.7) l/100km
95 g/km
D
22%
€ 15.990
€ 24.963
€ 458 / maand
€ 257 - € 272 / kwartaal
  • Ford EcoSport 1.0 EcoBoost Titanium

  • Suzuki Vitara 1.6 High Executive

  • Peugeot 2008 1.6 VTi Allure

  • Nissan Juke DIG-T 115 Tekna

  • Fiat 500X 1.4 Turbo MultiAir 16v 140 Lounge

  • SsangYong Tivoli 1.6l 2WD Sapphire

  • Mazda CX-3 SKYACTIV-G 120 GT-M

  • Opel Mokka 1.6 Cosmo

  • Chevrolet Trax 1.4 Turbo LTZ

  • 2019 - Renault Captur 1.3 TCe 130 EDC GPF Initiale Paris