Peugeot 208 1.0 VTi Active

- 14 februari 2013

Déjà vu

In een segment waarin de concurrentie moordend is, kun je maar beter goed voor de dag komen. Dat heeft Peugeot gelukkig goed begrepen. Optisch doet de 208 speels, maar volwassen aan en ook technisch zit de Fransman goed in elkaar. Het onderstel is goed uitgebalanceerd, al worden korte oneffenheden soms wel erg stug verwerkt. Motorisch voldoet de 1.0, maar ook niet meer dan dat. Wie graag een beetje doorrijdt, kan voor net dat beetje méér beter even doorsparen voor de 1.200 euro duurdere 1.2 VTi. Belangrijk verschil met de 1.0 is dat je die 1.2 ook in de luxe Allure-uitvoering kunt bestellen.

De éénliter is als Active al op z'n duurst, maar ook dan zit 'ie al goed in z'n spulletjes. Met de uitrusting zit het dus wel snor, maar wat we wel missen is een zesde versnelling. Die zou snelwegritten een stuk aangenamer maken en vooral het flinke verbruik wat kunnen drukken. In dat opzicht biedt de 1.2 geen meerwaarde, want ook die motor moet het zonder zesde verzet stellen. Blijft overeind dat de succesvolle 206 in de 208 eindelijk de opvolger heeft gekregen die 'ie verdient. Want hoewel de 207 helemaal geen verkeerde auto was, kunnen we 'm na een paar dagen 208 missen als kiespijn.

  • Volwassen, speelse uitstraling
  • Rijeigenschappen
  • Standaarduitrusting
  • Luidruchtig en onzuinig op snelweg
  • Ruimte achterin
  • Verwerking korte oneffenheden
68 pk
95 Nm
163 km/h
14,0 s
5,4 (4.3) l/100km
99 g/km
B
22%
€ 13.690
€ 16.605
€ 304 / maand
€ 73 - € 82 / kwartaal
  • Hyundai i20 Coupé 1.2 HP Comfort

  • Renault Clio TCe 90 Expression

  • Fiat Punto Evo 1.3 MJ 85 Dynamic

  • Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Connect Edition

  • Fiat 500S 1.3 MultiJet 95 S

  • 2019 - Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line

  • 2019 - Peugeot e-208 EV 136 GT

  • 2015 - Peugeot 208 1.2 PureTech GT-Line

  • 2013 - Peugeot 208 GTi 1.6 THP

  • 2012 - Peugeot 208 1.6 e-HDi Allure