Enthousiast op het gas
Dat gebrek wordt versterkt doordat een handbak in de Polo GTI schittert door afwezigheid, wat toch een gemis is in een auto die pretendeert een hot hatch te zijn. Pleister op de wonde is dat de razendsnelle standaard DSG-transmissie zich ook manueel laat bedienen. De 7-traps semi-automaat schakelt vlekkeloos en reageert ad rem als je het gaspedaal beroert. Dat kan in de Polo overigens vrij enthousiast: pas als je het heel bont maakt, voel je dat de elektronica even moet bijspringen om de auto niet te laten uitbreken. Gaat je toch over de schreef, dan is het goed om te weten dat de Polo GTI met een bijtgrage reminstallatie is uitgerust. Ook de besturing en het onderstel van de Polo voelen wat directer aan dan we van de Duitsers gewend zijn. Volkswagen heeft de GTI een redelijk sportief karakter meegegeven en dat vertaalt zich in een zwaardere besturing en een harder onderstel dan in de reguliere Polo. Maakt dat van de Polo GTI een echte hot hatch? Nee, dat niet. Ondanks zijn scherpere karakter blijft een handgeschakelde bak de grote afwezige en doet het gebrek aan puurheid en sensatie 'm de das om.

Abarth Punto Evo 1.4 T-Jet 16v EsseEsse

Peugeot 208 GTi 1.6 THP

Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost ST-2

Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic

Alfa Romeo MiTo 1.4 TB Sport

Renault Clio RS 2.0 16V

Abarth Grande Punto 1.4 16v T-Jet EsseEsse

Mercedes-Benz A-Klasse Coupé A150 Avantgarde

Opel Corsa OPC Nürburgring Edition

Ford Fiesta 1.6 Sport

MINI Cooper D 1.6 16V Chili

2018 - Volkswagen Polo 1.0 TSI Beats

2014 - Volkswagen Polo BlueMotion 1.4 TDI

2013 - Volkswagen Polo BlueGT 1.4 TSI Executive Plus

2010 - Volkswagen CrossPolo 1.2 TSI DSG

2010 - Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline

2009 - Volkswagen Polo 1.4 Comfortline

2007 - Volkswagen Polo 1.4 TDI BlueMotion

2006 - Volkswagen Polo 1.4 Trendline


