Bekaaid
Eén van de meest kenmerkende eigenschappen van zo'n hot hatch is natuurlijk het uiterlijk vertoon. Wie zich auto's als de Ford Focus RS of de Renault Clio RS voor de geest haalt, begrijpt direct wat we bedoelen. Spoilers, luchthappers, aangedikte bumpers, prominent aanwezige uitlaten en plat rubber met groot lichtmetaal laten ogenblikkelijk zien dat dat geen instappertjes zijn. In dat opzicht komt de Polo GTI er wat bekaaid van af. Met uitzondering van het fraaie 17 inch 'hoefijzer'-lichtmetaal - sinds enkele jaren gemeengoed op elke GTI uit de stallen van de Duitse fabrikant - zijn het vooral bescheiden details als de welbekende rode lijntjes in de grille, een achterspoilertje en een aangepaste achterbumper met dubbele uitlaat die de GTI onderscheiden van de minder potente Polo's. Wie niet beter weet, zou zelfs zomaar kunnen denken dat Volkswagen de Polo GTI speciaal voor de Nederlandse markt heeft ontwikkeld en koste wat kost de zakelijke representativiteit - want: 20% bijtelling - heeft willen behouden.

Abarth Punto Evo 1.4 T-Jet 16v EsseEsse

Peugeot 208 GTi 1.6 THP

Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost ST-2

Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic

Alfa Romeo MiTo 1.4 TB Sport

Renault Clio RS 2.0 16V

Abarth Grande Punto 1.4 16v T-Jet EsseEsse

Mercedes-Benz A-Klasse Coupé A150 Avantgarde

Opel Corsa OPC Nürburgring Edition

Ford Fiesta 1.6 Sport

MINI Cooper D 1.6 16V Chili

2018 - Volkswagen Polo 1.0 TSI Beats

2014 - Volkswagen Polo BlueMotion 1.4 TDI

2013 - Volkswagen Polo BlueGT 1.4 TSI Executive Plus

2010 - Volkswagen CrossPolo 1.2 TSI DSG

2010 - Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline

2009 - Volkswagen Polo 1.4 Comfortline

2007 - Volkswagen Polo 1.4 TDI BlueMotion

2006 - Volkswagen Polo 1.4 Trendline


