Citroën DS3 Racing

Pawel Piotrowski - 30 maart 2011

Geleidelijke vermogensopbouw

De lat ligt hoog voor de DS3 Racing en de cijfers op papier beloven veel spektakel. Met een kentekengewicht van 1.140kg moet de nul naar honderd sprint in 6,5 seconden haalbaar zijn. De topsnelheid ligt op een respectabele 235km/h. Dat klinkt misschien niet heel indrukwekkend, maar probeer eens een andere stadsauto aan te wijzen die dat haalt. Met het omdraaien van de sleutel wordt de turbogeblazen viercilinder wakker en ontsnapt er een donkere brom uit de bescheiden uitlaat. Aanvankelijk lijkt de DS3 Racing niet heel spectaculair over te komen. Je rijdt makkelijk weg en wanneer je vroeg opschakelt voel je hoogstens aan de stuggere demping en het directere stuurgevoel dat je met een sportief modelletje onderweg bent. Wanneer de motor op temperatuur is en je iets verder in één van de zes lange versnellingen doortrekt voegt zich bij de donkere brom een suizende turbofluit. Ongemerkt ga je voorbij de geldende snelheidslimiet. De turbo komt er namelijk niet met een klap in, maar juist heel geleidelijk. Zonder dat je het realiseert rij je vanaf 2.000tpm op een zee van koppel.

207 pk
275 Nm
235 km/h
6,5 s
9,1 (6.4) l/100km
149 g/km
F
22%
€ 34.995
€ 34.995
€ 642 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Audi A1 1.4 TFSI Ambition Pro Line

  • MINI Cooper D 1.6 16V Chili

  • Opel Corsa OPC Nürburgring Edition

  • Mercedes-Benz A-Klasse Coupé A150 Avantgarde

  • Abarth Grande Punto 1.4 16v T-Jet EsseEsse

  • Renault Clio RS 2.0 16V

  • Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost ST-2

  • Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI DSG

  • Abarth Punto Evo 1.4 T-Jet 16v EsseEsse

  • Peugeot 208 GTi 1.6 THP

  • 2016 - DS 3 PureTech 130 S&S So Chic

  • 2015 - Citroën DS3 PureTech 110 S&S Inès de la Fressange

  • 2013 - Citroën DS3 Cabrio 1.6 THP 155 Sport Chic

  • 2010 - Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic