Chevrolet Spark 1.0 LS

- 25 april 2010

Stedelijk georiënteerd

Tijd om te ontdekken hoe de stoere Spark zich in het dagelijks verkeer gedraagt. De Spark ontpopt zich al snel als een prettige stadsauto, niet in de laatste plaats vanwege z'n wendbaarheid. Stuurbewegingen worden adequaat opgevolgd en dankzij de draaicirkel van een kleine 10 meter voelt de Spark zich in de stad prima thuis. Korte oneffenheden worden keurig gladgestreken door het volledig nieuwe onderstel, dat de Spark in de toekomst zal delen met de nieuwe Opel Corsa. Ook de geringe velgmaat van 14 inch draagt hierin bij aan het comfort. Ondanks de bescheiden 1.0 die onder de motorkap huist, komt de Spark in de stad vlot genoeg van z'n plek. De motor moet wel goed op toeren gehouden worden om de vaart erin te houden. Desondanks is het motorgeluid op stadstempo niet te nadrukkelijk aanwezig. Hinderlijker is het overzicht over bepaalde delen van de carrosserie. De grote ruiten bieden weliswaar goed zicht op het overige verkeer, maar de dode hoek achter is vrij groot en vergt daardoor voortdurend oplettendheid van de bestuurder. Ook de lengte van de neus van de auto is vanwege z'n snel aflopende hoogte lastig in te schatten.

De eerste snelwegkilometers bevestigen al snel het idee dat de Spark in de stad in z'n element is. De 68 paarden onder de motorkap moeten er op hogere snelheid flink aan trekken om de nieuwe Chevrolet te laten accelereren. Even inhalen is er daardoor niet altijd bij; wie nog niet helemaal op snelheid is, zal een aanloop moeten nemen of moeten wachten op een lege linkerbaan. De sterkere 1.2 zou hier ongetwijfeld beter volstaan. Daarnaast speelt de wind de Spark op snelwegtempo parten. Bij hogere windsnelheden is de Spark geneigd z'n koersvastheid te verliezen. Ook zorgen de aangenaam grote buitenspiegels voor het nodige windgeruis.

68 pk
93 Nm
154 km/h
15,5 s
6,0 (5.1) l/100km
119 g/km
D
22%
€ 8.495
€ 10.595
€ 194 / maand
€ 55 - € 63 / kwartaal
  • Suzuki Alto 1.0 Exclusive

  • Hyundai i10 1.25i ActiveVersion Cool

  • Peugeot 107 1.0 XS

  • Toyota Aygo 1.0 VVT-i Comfort Navigator

  • Kia Picanto 1.2 CVVT EcoDynamics

  • Daihatsu Cuore 1.0 Premium

  • Citroën C1 1.0 Sensodrive Ambiance

  • Nissan Pixo 1.0 Visia