Ford Focus 1.6 TDCi ECOnetic Trend

Michel van Breugel - 25 augustus 2008

ECOnetic genaamd

Zoals we eerder hadden gemeld is dit de eerste ECOnetic versie die Ford op de markt brengt. Deze versie van de Focus is gebaseerd op de 1.6 TDCi Trend en is leverbaar als vijfdeurs hatchback en als station uitvoering. Deze keuze is voor Ford vrij eenvoudig: het zijn de meest verkochte carrosserievarianten van het model. De aanpassingen die Ford heeft gedaan op de ECOnetic bedraagt: een aanpassing aan de stuurbekrachtiging, verbeterde aerodynamica om de luchtweerstand te verlagen, 195/65R15-banden met lage rolweerstand, dichte wieldoppen ook voor de aerodynamica, nieuwe transmissieolie met lagere viscositeit, het verlagen van de wielophanging (vóór met 10mm en achter met 8mm) en het wijziging van voorspoiler (bumper), achterspoiler, zijskirts en benedengrill om de luchtweerstand verder te verlagen.

Door banden in de maatvoering 195/65R15 te monteren is de rolweerstand verder afgenomen. Op motorisch gebied zijn eveneens diverse wijzigingen doorgevoerd zoals een herkalibratie van de motormodule. Ook is de elektrische servopomp opnieuw afgesteld waardoor het stroomverbruik, en dus ook het brandstofverbruik, is afgenomen. Ford heeft de overbrengingsverhoudingen van de transmissie niet gewijzigd zoals veel concurrenten wel hebben gedaan. Gedurende de testperiode is hier wel uit gekomen dat een zesversnellingsbak beter bij het karakter van deze Focus zou passen dan de toegepaste vijfversnellingsbak. De verhoudingen zijn simpelweg te lang waardoor het vermogen van de Focus ver weg is weggestopt, juist wanneer je het nodig heb. De kortere verzetten van een zesbak zouden dit uit de weg kunnen gaan. Zo zijn bij optrekken uit stilstand meer toeren vereist dan van een diesel verwacht zou worden.

109 pk
240 Nm
188 km/h
10,9 s
5,7 (4.3) l/100km
115 g/km
E
22%
€ 19.075
€ 27.835
€ 510 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal
  • Subaru Impreza 2.0R Luxury

  • Seat Leon 2.0 TDI Stylance

  • Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 145 MIVEC Intense

  • Chevrolet Cruze 2.0D LTZ

  • Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive

  • Hyundai i30 1.6 CRDi VGT HP i-Catcher

  • Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance

  • Fiat Bravo 1.9 Multijet Edizione Prima

  • Skoda Octavia 2.0 TDI Ambition Business Line

  • 2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • 2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • 2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line

  • 2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS

  • 2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium

  • 2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium

  • 2013 - Ford Focus Electric Titanium

  • 2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • 2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3

  • 2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost