Ford Focus 1.6 TDCi ECOnetic Trend

Michel van Breugel - 25 augustus 2008

Hoogwaardig

Om een lange tijd op één plek te blijven, staat niet bij iedereen bovenaan het lijstje “het zitten in een auto”. Om een fijne en ergonomische werkplek te organiseren in een auto is dan ook voor elke fabrikant weer opnieuw een flinke uitdaging. Tijdens de laatste wijziging van de deze middenklasser heeft de fabrikant zijn zinnen duidelijk gezet op het exterieur, niet op het interieur waar veel bij de oude bleef. Zo zien we alleen veranderingen aan bijvoorbeeld de instrumentenbehuizing en middenconsole. De klokken zijn ondergebracht in mooie kokers welke ook in de nieuwe Kuga worden toegepast, waarbij tussen de twee grote klokken de boordcomputer is geplaatst. Het niveau van het interieur was duidelijk al hoog, ook hier zien we weinig wijzigingen waarbij Ford alleen het materiaalgebruik nog één trede heeft verhoogd. De bovenlaag op het dashboard is van een fijner soort materiaal gemaakt waarbij het allemaal degelijk aanvoelt en de materialen onderling goed aansluiten. Grote naden zijn dan ook niet te vinden in de Focus, of je moet tussen de ventilatieroosters kijken.

De middenconsole in deze Trend-uitvoering heeft als extra het Businesspack (5 inch navigatie, bluetooth en parkeersensoren achter) en een Premium middenconsole waardoor het aanzicht anders is als de standaard Trend. Het grotere scherm herbergt een fijn navigatiesysteem dat ergonomisch goed te bedienen is en elke straat weet te vinden in de gehele Benelux waarbij het systeem gebruik maakt van een SD-kaartgeheugen. Ook maakt het systeem gebruik van een Bluetooth verbinding met je mobiele telefoon en kan hierdoor fungeren als Handsfree. Zelfs je telefoonboek en laatst gekozen nummers zijn hierdoor gemakkelijk te bekijken op het scherm. De cd-speler slikt niet alleen normale cd’s, maar ook mp3 cd’s en zelfs ingeladen muziekbestanden vanaf een SD-kaart. Het audiosysteem is opvallend goed van klank en geeft de inzittenden een heerlijke sound uit zijn speakers.

De ergonomie wordt ook op en om het stuurwiel doorgezet, op het stuurwiel is de cruisecontrole te bedienen en achter het stuur het audiosysteem. De linker stuurwielhendel heeft tevens een functie om door de uitgebreide boordcomputer te bladeren. De werking van de cruisecontrole is wat omslachtig, zo moet deze elke keer nadat de motor uitgeschakeld is geweest opnieuw worden geactiveerd. Het stuur zelf is perfect vormgegeven en houd heerlijk in de handen. De chromen accenten benadrukken de sportiviteit die het onderstel in huis heeft. Het materiaal van het stuurwiel, en vooral de verdikking bij de duimen geeft aan dat hier niet zomaar een auto staat.

De stoelen zijn in dit testexemplaar uitgebreider verstelbaar dan in de standaard uitvoering, zo is ook de bestuurdersstoel elektrisch verstelbaar. Over de instelmogelijkheden zelf zijn we minder te spreken, zo kan de stoel alleen naar beneden en naar boven aan de achterzijde, de voorzijde blijft op dezelfde hoogte en fungeert als “scharnier” gedeelte. Hierdoor is vooral de juiste zithoogte zoeken geblazen in het begin. Ook het zitvlak zelf zou wat meer centimeters mogen meten voor de langere bestuurders onder ons. Verder hebben we over de voorstoelen niets te klagen, in tegendeel zelfs: ze zitten erg fijn. De stoelen zitten stevig en bieden een goede zijdelingse steun. Ook gedurende langere autoritten kom je nog fris achter het stuur vandaan.

Achterin is er genoeg ruimte voor twee of drie personen, al zullen we dat laatste niet aanraden. Bij een lengte van 1.90 meter is de stoel dusdanig naar achter geschoven dat de achterpassagier flink met zijn benen in de knoop komt, vooral bij in- en uitstappen. De zitting van de achterbank heeft een beetje hetzelfde euvel als de voorstoelen, ook deze zou met een wat langere zitoppervlak bedeeld mogen worden. De achterbank herbergt wel degelijk drie hoofdsteunen en een middenarmsteun wanneer er met twee achterpassagiers wordt gereden. De hoofdruimte is, ondanks de vrij snel aflopende daklijn, heel behoorlijk en is voor personen tot twee meter niet belemmerend.

Verder naar achter zien we dat de bagageruimte fors is voor deze klasse. De Focus Wagen herbergt al 500 liter, de gereden hatchback moet daar maar 100 liter op toezien. De achterbank van deze hatchback kan ook nog eens worden neergeklapt waarna de inhoud stijgt tot 1258 liter in totaal. Om in de Focus een echt vlakke laadvloer te realiseren moet wel eerst de zitting naar voren. Ook de bagageruimte is netjes afgewerkt en heeft een losse vloer waaronder niet veel ruimte is voor prullaria, mede doordat Ford standaard geen volwaardig reservewiel in de Focus legt, maar een setje waarmee de band tijdelijk te repareren is.

109 pk
240 Nm
188 km/h
10,9 s
5,7 (4.3) l/100km
115 g/km
E
22%
€ 19.075
€ 27.835
€ 510 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal
  • Subaru Impreza 2.0R Luxury

  • Seat Leon 2.0 TDI Stylance

  • Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 145 MIVEC Intense

  • Chevrolet Cruze 2.0D LTZ

  • Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive

  • Hyundai i30 1.6 CRDi VGT HP i-Catcher

  • Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance

  • Fiat Bravo 1.9 Multijet Edizione Prima

  • Skoda Octavia 2.0 TDI Ambition Business Line

  • 2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • 2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • 2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line

  • 2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS

  • 2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium

  • 2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium

  • 2013 - Ford Focus Electric Titanium

  • 2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • 2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3

  • 2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost