Fiat Croma 1.9 MultiJet Corporate Premium

Pawel Piotrowski - 1 juli 2008

Atmosfera Italiana

We zien steeds vaker dat fabrikanten hun modellen bij facelifts intensiever aanpakken, maar bij de Croma hadden we een dubbel gevoel. De gehele ‘nieuwe’ voorkant smoelde weliswaar niet verkeerd op de persfoto’s, maar echt gelukkig oogde het geheel van de nieuwe voor- en de oude achterkant niet. Dat Fiat bij de facelift gretig gebruik had gemaakt van haar onderdelenmagazijn was duidelijk te zien, maar in het gebruik van onderdelen die rechtstreeks van de Bravo afkwamen leken de Italianen wel te zijn doorgeslagen. Recht van voren lijken de neuzen van de Bravo en de nieuwe Croma als twee druppels water op elkaar; de verschillen zijn subtiel. De gefacelifte Croma maakt namelijk onder andere gebruik van dezelfde koplampen, maar dan met een donkere achtergrond. Toch lijken ze niet teveel op elkaar, daar zorgen de twee volledig aparte koetsen wel voor. De Croma is namelijk een stuk hoger, langer en breder en dat maakt duidelijk dat de Croma toch echt een klasse hoger is gepositioneerd dan de Bravo.

De Fiat Croma doet zijn naam alle eer aan. De talrijke chroomaccenten vallen op onze Corporate Premium in de kleur ‘Heavy Metal Black’ extra op. De Italianen zijn wat chroom betreft zeker niet bescheiden gebleven en juist de dikke plakken op de deurgrepen en rond de ramen geven de Croma een chique uitstraling mee. Samen met de kleur en de donker getinte achterste ruiten ademt de Croma de Italiaanse sfeer en klasse uit, zoals alleen een Italiaanse auto dat kan. Recht van achteren is er weinig veranderd. Door de hoge koetsbouw oogt de achterkant nogal hoog en smal. De Alfa Romeo-achtige achterlichten staan zeker niet verkeerd, zij zorgen er echter wel voor dat de achterkant wat anoniem oogt. Zeker ten opzichte van de achterkant is het nieuwe front een enorme vooruitgang gebleken.

150 pk
320 Nm
205 km/h
9,9 s
7,7 (7.1) l/100km
187 g/km
G
22%
€ 26.495
€ 40.685
€ 746 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Renault Laguna Estate 2.0 Turbo GT

  • Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D Luxury AWD

  • Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI BlueMotion Business

  • Peugeot 407 SW 2.0 16V HDiF XS Navteq

  • Volvo V50 DRIVe 1.6D Start and Stop Momentum Edition II

  • Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Distinctive

  • Skoda Octavia Scout 2.0 TDI

  • Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Ghia

  • Peugeot 508 SW 2.0 HDiF-140 Allure

  • Volvo V50 2.0D Momentum

  • Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive

  • 2006 - Fiat Croma 1.8 16V Dynamic