Skoda Fabia Combi 1.6 16v Ambiente

- 27 april 2008

Karakters op afroep

De gereden Fabia Combi was voorzien van de 1.6 benzinemotor, gekoppeld aan een tip-tronic automatische versnellingsbak. Deze 1.6 is overigens de enige motor waarmee een Fabia als automaat te krijgen is. De automaat heeft maar liefst zes trappen, waar alle handbakken het met 5 versnellingen moeten doen. Je zou zeggen dat dit de verbruiksgegevens ten goede moet komen, maar niks lijkt minder waar: deze Combi is met energielabel E de meest onzuinige Fabia. De fabriek geeft een gemiddeld verbruik van 7,5 liter per 100 km op. Normaal gesproken zijn fabriekscijfers vaak aan de krappe kant en in de praktijk moeilijk haalbaar, maar wat schetst onze verbazing: bij normaal gebruik blijven we royaal onder de 7,5 liter. Gemiddeld over flink wat kilometers op een representatief traject behalen we gemiddeld 6,9 liter per 100 km. Met nog bewuster rijden is dit zelfs nog lager te krijgen. Je vraagt je af hoe Škoda zich dit E-label heeft laten aanleunen. Het scheelt de consument toch 800 euro in aanschaf.

Een belangrijke reden voor het zuinige gedrag is ongetwijfeld de zestraps tiptronic. Deze schakelt in Drive voortvarend op, zodat je vanaf 50 km/u al in zijn vijf zit, terwijl bij zo’n 70 km/u het zesde verzet al wordt ingeschakeld. Hierdoor draait de motor veelal weinig toeren en blijft de brandstofconsumptie enigszins beperkt. Toch is de auto alles behalve een levenloos wagentje dat continu zo min mogelijk toeren wil draaien. Sterker nog, onderhuids schuilt nog een hele andere Fabia. Wanneer je middels het gaspedaal wat meer van de auto vraagt, laat de automaat gerust de toeren wat verder doorklimmen, zodat je meer in het toerengebied zit waar het meeste vermogen vrijkomt. Zodra je het gas weer wat laat vieren om een constante snelheid aan te nemen, schakelt de automaat weer vlot bij om weer zo efficiënt mogelijk met de brandstof om te gaan. Voor diegene die toch ook in standaardsituaties van wat meer toeren houdt, is het mogelijk de automaat in de S-stand te zetten voor een wat sportiever karakter. Het is ook mogelijk handmatig op- en terug te schakelen, maar maak je het te bont dan word je toch even een handje geholpen. Al met al kan je spreken van een zeer prettige automaat die desgewenst verschillende karakters ten toon kan spreiden.

De 1.6 heeft voldoende pit om af en toe wat meer dan gemiddeld van de auto te vragen. Wanneer het aantal toeren wat meer richting de 5600 klimt waar de maximale 105 pk beschikbaar zijn, komt er ook een merkbaar sportiever brommetje uit de uitlaat. Het weggedrag is niet heel uitgesproken. De auto doet alles wat je redelijkerwijs van hem kan verlangen, zonder daarbij de mist in te gaan of opzienbarende prestaties te leveren. Het sturen zou je zelfs wat gevoelloos kunnen noemen. Ook al is deze auto niet bedoeld om wilde capriolen mee uit te halen, dan nog is het niet verkeerd om wat meer gevoel in de besturing te hebben zodat je een directer verband ervaart tussen jouw bewegingen aan het stuur en de bewegingen van de auto die daarop volgen.

De Fabia Combi is niet de stilste uit de familie. Met name de rolgeluiden van de banden vallen op. Eigenlijk kan ik me dat niet zo herinneren van de hatchback. Het lijkt er haast op dat de ruimte die Combi levert zich tevens ongewild opwerpt als klankkast. En op zich is dat wel jammer, want los daarvan is de Combi een heel comfortabele auto die zijn inzittenden op een prettige wijze van A naar B vervoert.

105 pk
153 Nm
186 km/h
11,8 s
6,9 (7.5) l/100km
180 g/km
G
22%
€ 13.135
€ 20.620
€ 378 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Renault Clio Estate 100 TCE Dynamique

  • Seat Ibiza ST 1.2 TSI Sport

  • 2022 - Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition

  • 2015 - Skoda Fabia 1.2 TSI Style

  • 2011 - Skoda Fabia 1.4 TSI RS DSG

  • 2010 - Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline

  • 2007 - Skoda Fabia 1.4 16v Sport