Cadillac SRX 4.6 V8 Sport Luxury

Darrow Parinussa - 6 augustus 2007

Dynamisch rijden

Wij hadden de beschikking over het topmodel in de SRX-reeks, voorzien van 4.6 liter achtcilinder met vierwielaandrijving en een zestraps automaat. Wat als eerste opvalt bij rustig wegrijden is hoe stil de auto is vanbinnen. Ergens ver op de achtergrond hoor je de motor zachtjes zijn werk doen, maar that’s it. De automaat schakelt zijdezacht en ook het onderstel doet ons verbazen. Oneffenheden worden netjes gladgestreken en door de hoge zit heeft “rustig door de stad rijden” daarom ook wel iets weg van sightseeing.

Maar hoe zit het met dynamisch rijden? Allereerst beschikt de 4.6 ltr V8 Northstar over 325 pk en 427 Nm aan koppel. Dat is volgens Cadillac genoeg om de iets meer dan twee ton wegende SRX binnen 7,6 seconden op de honderd te krijgen. Overigens gaat het diep intrappen van gaspedaal altijd gepaard met een typische Amerikaanse achtcilinder brul. Echt optimaal hiervan genieten doe je met het optioneel verkrijgbare panoramadak in de verste stand geopend (in een tunnel uiteraard!).

Het topmodel SRX is standaard uigerust met Magnetic Ride. Dat wil zeggen: continu variabele dempers die gevuld zijn met een vloeistof met metaaldeeltjes die elektronisch wordt gemanipuleerd en daardoor op magnetische wijze van viscositeit kan wisselen. Met andere woorden: rijd je rustig, dan is de demping zacht en comfortabel, ga je over op de sportieve toer dan is de demping een stuk straffer.

In de praktijk betekent het dat je met de bijna 1.70m hoge SRX inderdaad sportief kunt rijden. Het Magnetic Ride systeem weet overhellen goed op te vangen en in combinatie met de vierwielaandrijving is het sportief nemen van bochten geen enkel probleem. Daar komt nog eens bij dat de auto zich direct en scherp laat besturen. Eigenlijk merk je alleen aan het remmen dat je met een grote SUV op stap bent. Overigens heeft de automaat tijdens een kickdown wel even de tijd nodig om wakker te worden.

325 pk
427 Nm
225 km/h
7,6 s
19,4 (16.7) l/100km
331 g/km
G
22%
€ 49.950
€ 95.740
€ 1.755 / maand
€ 329 - € 376 / kwartaal
  • Audi Q7 3.0 TDI quattro

  • Infiniti FX50 S 5.0 V8 VVEL

  • BMW X5 3.0d High Executive

  • Volvo XC90 2.5T Summum

  • Lexus RX 400h Executive

  • Lexus RX 450h Luxury

  • Porsche Cayenne 3.2 V6

  • Volkswagen Touareg 4.2 V8

  • Subaru Tribeca 3.6 H6 AWD Executive

  • Infiniti FX 35

  • BMW X6 xDrive35d High Executive

  • 2011 - Cadillac SRX 3.0 V6 AWD Sport Luxury