Mercedes-Benz EQV 300 Avantgarde

- 6 maart 2024

Meten aan S-Klasse

Waarom we de term personenauto gebruiken in de inleiding, vraag je? Vooral omdat Mercedes de V-Klasse en EQV nadrukkelijk als personenauto wil neerzetten. Neemt niet weg dat als je naar de buitenzijde van de bus kijkt, je natuurlijk duidelijke overeenkomsten met de Vito ziet. Daar is de auto dan ook op gebaseerd en zeker met de vrij hoekige buitenvormen die deze carrosserie met zich meebrengt, kun je dat onmogelijk verhullen. Toch zijn de verschillen met de bestelversie nog nooit zo groot geweest. De EQV had altijd al een afwijkende, dichte grille. Maar de vernieuwde versie krijgt een groter exemplaar aangemeten, waarin daadwerkelijk luchtopeningen voor koeling van de elektromotor zitten.

Die lijken dan weer op de lamellen die in de grote neus van bijvoorbeeld de S-Klasse zitten en dat is precies de kant die Mercedes met haar luxe ruimtewagens op wil. Het ontwerp heeft duidelijk meer luxe en elegantie vanuit de fabriek meegekregen, zo zien we een veelvoud aan chromen en glanzend zwarte accenten. De merknaam wordt op de achterklep volledig uitgeschreven, wat in het geval van Mercedes-Benz als één van de waardevolste merken ter wereld natuurlijk extra sjeu aan de EQV geeft. Hier staat niet zomaar een busje, deze auto kan zich vertonen in ieder decor. Zo ook in de jachthaven waar we met de testauto belanden en waar het Kalahari goud extra afsteekt tegen de witte jachten. Hier voelt de auto zich als een vis in het water.

204 pk
362 Nm
160 km/h
12,0 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 87.000
€ 121.000
€ 1.210 / maand
€ 0 / kwartaal
    • 2020 - Mercedes-Benz EQV 300 L2

    • 2019 - Mercedes-Benz V-klasse V300d 4Matic Exclusive

    • 2014 - Mercedes-Benz V-Klasse V250 BlueTEC Lang Edition 1