Suzuki Ignis 1.2 Stijl

- 8 februari 2017

Oog voor detail

Dat Suzuki auto's als de eerder genoemde Fiat en Opel op de korrel heeft, blijkt ook uit het interieur. Kopers van dergelijke auto's willen niet alleen een hip, onderscheidend exterieur, ook het dashboard mag niet achterblijven. Met het fraaie centrale scherm - dat qua montage doet denken aan een Mercedes-Benz - loopt de Ignis geheel in de pas met wat de concurrentie kan bieden. Het gevoel voor detail dat het uiterlijk kenmerkt, zet zich door in het interieur. Op de zijkanten van de middenconsole zijn dezelfde sleuven aangebracht als op de carrosserie en ook het ontwerp van de bediening van de airconditioning en die van de luchtroosters mag er zijn. Gelukkig is vorm niet voor functie gegaan en zit het geheel ergonomisch goed in elkaar. Ditzelfde geldt voor de interieurruimte. Voorin zit je ruim, net als het gros van de concurrenten. Pas vanaf de B-stijl onderscheidt de Ignis zich in positieve zin als het gaat om binnenruimte: een passagier van 1.80 meter kan nog prima zitten als de voorstoelen ingesteld staan voor een dito grote bestuurder of bijrijder. Daarbij zit je niet met je hoofd tegen het hemeltje.

Heb je de ruime plek voor de benen niet nodig - want het is maar de vraag hoe vaak je met een auto in dit segment lange passagiers achterin hebt - dan zijn de twee achterstoelen te verschuiven en heb je dus meer plek geheel achterin. Met de achterste zitplaatsen in de normale positie beschik je over 227 liter, schuif je ze helemaal naar voren dan is dat 327 liter. Klap je de achterstoelen om, dan heb je zelfs 1.056 liter beschikbaar voor de bagage. Suzuki is op de goede weg op het gebied van design, maar qua materiaalgebruik kunnen ze nog een hoop leren van de mede-Aziaten. Hoewel de afwerking goed in orde is en rammels en kraakjes achterwege blijven, zijn de gebruikte kunststoffen erg hard. Daarbij zou het tevens mooier zijn als het zwarte kunststof wat minder glimt. Positief is echter wel dat het interieur fris oogt door de afwisseling van witte en zwarte materialen, afgewerkt met fraaie verchroomde details.

90 pk
120 Nm
170 km/h
11,8 s
5,5 (4.3) l/100km
97 g/km
B
22%
€ 14.999
€ 17.249
€ 316 / maand
€ 55 - € 63 / kwartaal
  • Dacia Spring Electric 45 Comfort Plus

  • Fiat Panda 1.0 Hybrid Launch Edition

  • Mitsubishi Space Star 1.2 CVT Instyle

  • Toyota Aygo 1.0 VVT-i X-CITE

  • Kia Picanto 1.2 CVVT GT-Line

  • Volkswagen Up! 1.0 TSI Beats

  • Opel Karl 1.0 ecoFLEX Edition

  • Citroën C1 e-VTi 68 Airscape Feel Edition

  • Peugeot 108 1.0 e-VTi Allure TOP!