Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D Linea Luna

Michel van Breugel - 17 juli 2006

Het interieur

Het interieur heeft tijdens de facelift een aantal veranderingen ondergaan. De materialen in het interieur zijn licht gewijzigd. Hierdoor moet de kwaliteitsindruk in het interieur worden versterkt. Op het eerste gezicht ziet het er mooi en strak uit met “aaibare” materialen en mooie details. Het afwerkingniveau staat op een hoog niveau, en de verschillende onderdelen sluiten goed en naadloos op elkaar aan.

De stoelen in de Avensis zitten goed en hebben in het zitvlak en in de rugleuning voldoende steun. De stoelen kunnen (erg) ver naar achter worden versteld. Over de stelmogelijkheden in het algemeen is niets op aan te merken.
Het stuur ligt lekker in de hand en bied plaats aan bedieningsknoppen voor de radio aan de linkerkant, en bediening van de boordcomputer aan de rechterkant. Rechts achter de spaken van het stuur zit de cruise-control, die ik persoonlijk wat lastig(er) te bedienen vond. Eenmaal aan gewend zal het systeem overigens goed zijn werk doen. De middenconsole komt wat druk over door de zilveren kleur, persoonlijk vind ik het onderbrekend werken in het wat donker interieur. Het bedieningsgemak is groot en eenvoudig. De Business Edition (€990.-) is een optie, maar het navigatiesysteem wat daar bij hoort is het alleen al waard. Het display van de radio functioneert als routeplanner wanneer het systeem wordt ingeschakeld. Verwacht geen landkaarten, het display laat enkel richtingen en pijltjes zien. Toch is het een goed systeem wat gemakkelijk te bedienen is en duidelijk is in gebruik. De standaard radio met cd-speler in middenconsole kan voortaan plaats bieden aan een MP-3 cd.
De automatische airco met gescheiden klimaatzones die in de Linea Luna standaard zit, heeft een digitaal display waarop de benodigde informatie op af te lezen is.

Op het eerste gezicht is de versnellingspook erg hoog als je in de auto gaat zitten. Tijdens het rijden valt het op dat de pook juist heerlijk is gesitueerd. De armsteun tussen de stoelen in zit op dezelfde hoogte waardoor je arm eigenlijk de hele rit op de steun ligt en je rechtstreeks verbinding met de pook heb. De opbergruimte in de armsteun is, door de hoogte, gigantisch. Een 10 cd’s gaan in de onderste ruimte gemakkelijk, en in de bovenste ruimte kunnen zonnebrillen en b.v. een fototoestel zijn plek vinden. Boven de middenconsole zit ook een opbergvak waar ook de nodige ruimte is te vinden. Het handschoenenkastje herbergt tevens ook een grote aflegruimte. Over het algemeen kan er gezegd worden dat de bergruimte goed vertegenwoordigd is in de Avensis.

Op de achterbank aangekomen is de verbazing vrij groot wat een ruimte deze bied. Een toch al stuk duurdere concurrent als de BMW 3 of Audi A4 kan hier niet mee vergeleken worden. De testrijder kan met zijn 1.90M gemakkelijk achter zichzelf plaats nemen en heeft daarbij zelfs ruimte voor de knie over. De hoofdruimte is ook meer dan voldoende. De achterbank zelf zit heel behoorlijk en heeft goede hoofdsteunen. Deze kunnen echter niet ontzettend hoog ingesteld worden. De middenarmsteun in het midden van de achterbank herbergt een opbergvakje.

Achter in de bagageruimte aangekomen is het allemaal netjes afgewerkt. De afdekconstructie werkt goed en effectief, dat zien we ook wel eens anders. De banken kunnen gemakkelijk plat wanneer dat noodzakelijk is. Het zitvlak dient eerst naar voren te worden geklapt tegen de voorstoelen aan, waarna de rugleuning naar voren kan. Nu ontstaat er een vlakke en vooral zeer grote laadvloer. Deze auto kan zo gebruikt worden voor verhuizingen, waarbij hij als voordeel heeft dat de laaddrempel laag is gehouden. De optionele kunststof laadvloerbescherming (€65.-) is gemakkelijk wanneer er vaak minder schone goederen worden vervoerd. De inhoud van de bagageruimte bedraagt 520 liter, echter wanneer de banken in een verhouding van 60:40 worden neergeklapt ontstaat er een inhoud van 1500 liter.

150 pk
310 Nm
210 km/h
9,3 s
onb (6.5) l/100km
158 g/km
G
22%
€ 23.550
€ 33.900
€ 622 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD Business

  • Volvo V50 1.6D Kinetic

  • Saab 9-3 Sport Estate 1.8t Linear Business

  • Citroën C5 Tourer 2.0i Dynamique

  • Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.2 JTS Sport

  • Skoda Octavia Scout 2.0 TDI

  • Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Bluemotion Comfortline

  • Peugeot 407 SW 1.8-16V XR Pack

  • Renault Laguna 2.0 16v Tech Road Grand Tour

  • 2015 - Toyota Avensis Touring Sports 1.6 D-4D-F Lease Pro

  • 2012 - Toyota Avensis Wagon 2.0 CVT Executive Business

  • 2009 - Toyota Avensis 1.8 VVT-i Wagon Panoramic Business

  • 2006 - Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive

  • 2005 - Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive