Tesla Model 3 Long Range All-Wheel Drive

- 27 april 2024

Eigenwijs zonder effect

Al met al is de Model 3 op veel vlakken beter gemaakt en daar pluk je vooral op de lange afstand de vruchten van. De auto zit niet alleen comfortabeler, maar rijdt ook een stuk beheerster en het blijft gewoon lekker stil aan boord.
Ook de veiligheidssystemen zijn weer geüpdatet, al zien we daar zowel plus- als minpunten van. Radarsystemen zijn door Tesla uitgebannen en de Californiërs vertrouwen volledig op de batterij aan camera's die worden geplaatst. Zo heb je geen parkeersensoren rondom, maar meet een camera hoever je aan voor- of achterkant van obstakels verwijderd bent. Dat gaat aan de achterkant, mede door de parkeercamera, prima.

Maar de voorkant wordt minder goed bewaakt, omdat de camera achter de binnenspiegel nu eenmaal niet door de voorbumper heen kan kijken. Stoepranden of trekhaken van andere auto's worden zo vaak over het hoofd gezien. Ook voor de automatische ruitenwissers gaat het merk volledig af op de camera, in plaats van een infraroodsensor. Er is inmiddels een update geweest die de werking verbeterd heeft, maar tijdens onze testweek vonden we dit niet naar behoren werken. De ruitenwissers reageren te traag, zeker op motregen, om goed zicht te houden.

We merken ook dat de Autopilotfuncties inmiddels net zo goed of zelfs beter zijn bij concurrenten. Je moet nog steeds het stuurwiel af en toe heen en weer bewegen om te bewijzen dat je nog alert bent, terwijl bij een merk als Kia het voldoende is om je hand op het stuur te leggen. Wel een mooie aanwinst -en dat direct voor alle uitvoeringen- zijn de matrix led-koplampen, die met grootlicht rijden mogelijk maken, zelfs als er andere verkeersdeelnemers zijn. Het systeem werkt echt heel goed, terwijl het nog maar net leverbaar is. De beperkte lichtopbrengst van voorheen is daarmee verleden tijd.

392 pk
493 Nm
201 km/h
4,4 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 40.990
€ 52.690
€ 527 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Hyundai Ioniq 6 77.4 kWh RWD Lounge

  • Mercedes-Benz C-Klasse Limousine 200 9G-Tronic Luxury Line

  • Toyota Camry 2.5 Hybrid Business Plus

  • Volvo S60 T5 Geartronic R-Design

  • Mazda 6 2.5 SkyActiv-G 194 6AT Signature

  • Ford Mondeo sedan 2.0 EcoBoost Vignale

  • Infiniti Q50 2.0T Performance

  • Mercedes-Benz C-Klasse C180 Avantgarde

  • Lexus IS300h F Sport Line

  • 2021 - Tesla Model 3 Long Range

  • 2019 - Tesla Model 3 Performance AWD