Audi SQ5 3.0 TDI Pro Line

- 18 augustus 2013

Als een dikke V8

Dat Audi een SUV kan laten accelereren als een ware sportauto is bijzonder, maar een sportieve auto moet ook bochtenwerk niet schuwen. Zo stuurt de SQ5 bovengemiddeld strak voor een SUV, mede door het 'torque vectoring' waarmee de auto van is voorzien. Dit systeem zorgt ervoor dat het buitenste wiel een tandje sneller gaat, waardoor meer snelheid meegenomen kan worden in een bocht. Toch voel je in bochten dat er bijna 1.900 kilo aan auto meegesleurd wordt en helt hij meer over dan zijn lager bij de grond staande merkgenoten.

Hoewel een dieselmotor veel voordelen heeft ten opzichte van een benzinemotor, is het geluid een heikel punt - zeker in een Audi 'S'. Om dit probleem op te lossen is de SQ5 voorzien van een sound actuator. Een luidsprekersysteem in het uitlaatstelsel die een zware brom laat klinken. Dit geluid maakt hij enkel als 'dynamic' is aangeklikt in het menu. In de dynamic-modus reageren besturing en gas wat vinniger en hoor je dus de zware - bijna V8-achtige - brom uit de uitlaten. Draai je knop echter door naar 'efficiency', dan is op lange stukken snelweg een bijzonder laag verbruik te halen. Door deze instelbaarheid is de SQ5 een snelle racer als je daar behoefte aan hebt, maar ook een prettige, comfortabele metgezel voor lange reizen.

313 pk
650 Nm
250 km/h
5,1 s
11,5 (6.8) l/100km
179 g/km
G
22%
€ 79.900
€ 98.162
€ 1.800 / maand
€ 528 - € 569 / kwartaal
  • Jaguar F-Pace 2.0 D AWD Portfolio

  • Land Rover Range Rover Evoque TD4 180 HSE

  • Infiniti EX 30d GT Premium

  • BMW X3 xDrive20d High Executive

  • Mercedes-Benz GLK 220 CDI BlueTEC 4MATIC

  • 2017 - Audi Q5 2.0 TFSI quattro S-tronic Launch Edition

  • 2012 - Audi Q5 Hybrid 2.0 TFSI quattro Pro Line

  • 2009 - Audi Q5 2.0 TFSI Pro Line