Audi SQ5 3.0 TDI Pro Line

- 18 augustus 2013

Logisch

Zoals we al eerder aangaven, is het enerzijds een vreemde combinatie: een 'S' met een dieselmotor. Anderzijds is een logische stap met twee redenen. Allereerst heeft Audi de nodige ervaring met het bouwen van snelle auto's die voorzien zijn van dieselmotoren en is daar uitermate succesvol in. Ten tweede verbruiken zelfontbrandingsmotoren een stuk minder dan benzinemotoren, maar bieden ze wel dezelfde trekkracht - in veel gevallen zelfs nog meer.

Al weegt de Q5 in de basis al ruim 1.800 kilo, aan de 240pk sterke versie van de 3.0TDI heeft hij ruim genoeg. Toch zijn de 73 extra paarden die de SQ5 op de weg zet net de stap om de auto indrukwekkend te noemen. Trap het gas in bij stilstand en je voelt een versnelling die je nog niet vaak gevoeld hebt bij zowel een SUV als bij een op diesel lopende auto. Niet alleen vanuit stilstand is de trekkracht uitzonderlijk, ook tijdens tussenacceleraties is altijd power in ruime mate voorhanden om je in de zetels te duwen.

313 pk
650 Nm
250 km/h
5,1 s
11,5 (6.8) l/100km
179 g/km
G
22%
€ 79.900
€ 98.162
€ 1.800 / maand
€ 528 - € 569 / kwartaal
  • Jaguar F-Pace 2.0 D AWD Portfolio

  • Land Rover Range Rover Evoque TD4 180 HSE

  • Infiniti EX 30d GT Premium

  • BMW X3 xDrive20d High Executive

  • Mercedes-Benz GLK 220 CDI BlueTEC 4MATIC

  • 2017 - Audi Q5 2.0 TFSI quattro S-tronic Launch Edition

  • 2012 - Audi Q5 Hybrid 2.0 TFSI quattro Pro Line

  • 2009 - Audi Q5 2.0 TFSI Pro Line