Land Rover Range Rover 3.0 TDV6 Autobiography

Harold Rolloos - 19 november 2012

Van Supercharged naar TDV6

Tijdens het eerste deel van de rit maken we kennis met de 510 pk sterke V8 Supercharged, die 0,8 seconden sneller is geworden en daardoor in slechts 5,4 tellen naar de honderd sprint. De teller schiet dan werkelijk omhoog. Die paar tellen zijn echt ongekend snel voor een SUV van dit formaat. Het machtsvertoon zorgt voor een flinke duw in de rug en gaat gepaard met een heerlijke en vooral rauwe grom, die je overigens alleen hoort tijdens het accelereren. Op constante snelheden verdwijnt de V8 naar de achtergrond en is het fluisterstil in de auto. Heerlijk comfortabel, maar die Supercharged wil je natuurlijk vaak horen, wat vervolgens weer een negatieve invloed op het verbruik heeft. Maar ach, wie zich een Supercharged kan veroorloven zal niet echt malen om het buitensporige drinkgedrag van deze Range Rover.

Een zuiniger alternatief is de 3.0 liter TDV6-diesel, waarmee we na de lunchstop rijden. Deze motor is zeer interessant voor de Nederlandse markt. De nieuwe Range Rover maar liefst 350 kilo lichter (de TDV6 zelfs 420) ten opzichte van zijn voorganger. Dit is te danken aan de aluminium, zelfdragende carrosserieconstructie. Het brandstofverbruik van de TDV6 is daardoor met maar liefst 22 procent teruggebracht. De uitstoot bedraagt 196 gram per kilometer en is dus goed voor het groene energielabel C. Op papier verbruikt de TDV6 gemiddeld 7,5 liter per honderd kilometer. Dankzij deze slimme zet en een aanzienlijk lagere aanschafprijs vanaf ruim 114.000 euro wordt Range Rover ineens ook interessant voor nieuwe klanten die nu nog in bijvoorbeeld een Audi Q7 of een Mercedes-Benz ML rijden. De prestaties van de nieuwe TDV6 zijn vergelijkbaar met de TDV8 uit het vorige model. In de praktijk is deze 258 pk sterke oliestoker meer dan voldoende. Met maar liefst 600 Nm heb je golven koppel tot je beschikking. Voor dagelijks gebruik is dit echt de beste combinatie. Het soepele blok is heerlijk stil. Maar geef je de diesel de sporen, dan stuift hij er vandoor. Voorlopig is de Range Rover V6-diesel dus de zuinigste optie, maar in 2013 wordt deze titel overgenomen door de diesel-hybride, die - als de doelstelling wordt gehaald - slechts 169 gram per kilometer uitstoot.

258 pk
600 Nm
210 km/h
7,9 s
onb (7.5) l/100km
196 g/km
B
22%
€ 114.400
€ 138.400
€ 2.537 / maand
€ 630 - € 680 / kwartaal
  • Lexus RX 500h Turbo Hybrid F Sport

  • BMW iX xDrive40 High Executive

  • Volvo XC90 B5 AWD R Design

  • Audi Q7 3.0 TDI e-tron quattro Premium Edition

  • 2016 - Land Rover Range Rover Evoque TD4 180 HSE

  • 2015 - Land Rover Range Rover SDV6 Hybrid Autobiography

  • 2013 - Land Rover Range Rover Sport 3.0 SDV6 Autobiography Dynamic

  • 2013 - Land Rover Range Rover 5.0 V8 Supercharged Vogue

  • 2013 - Land Rover Range Rover Evoque 2.0 Si4 Prestige

  • 2011 - Land Rover Range Rover Evoque CoupĂ© TD4 Prestige

  • 2011 - Land Rover Range Rover 4.4 TDV8 Autobiography

  • 2011 - Land Rover Range Rover Sport TDV6 3.0 HSE Luxury

  • 2010 - Land Rover Range Rover V8 Supercharged Autobiography

  • 2008 - Land Rover Range Rover Sport TDV8 HSE