Honda CR-V 2.2 i-DTEC Executive

Pawel Piotrowski - 7 september 2012

Eersteklas diesel en weggedrag

De introductie van een nieuw model is de uitgelezen kans om nieuwe motoren te lanceren. In de CR-V heb je echter nog steeds de keuze uit de welbekende 2.0 i-VTEC benzine (+5pk) en 2.2 i-DTEC dieselmotor. Beide krachtbronnen kunnen desgewenst aan een vijftraps automaat worden gekoppeld die langere overbrengingen dan de manuele zesbak heeft. Een comfortabele combinatie, maar niet echt meer van deze tijd. Zowel de diesel als benzine komen veel beter tot hun recht met de prettig schakelende zesbak. Deze kent korte trefzekere slagen en benut koppel en vermogen op een efficiëntere manier. Vooral met de enorm soepele diesel kun je lekker vlot rijden. Bij 2.000tpm heb je de beschikking over het volledige koppel van 350Nm. Belangrijker is echter dat de diesel reeds bij lage toeren lekker oppakt en tot 4.500tpm enthousiast doortrekt. Daarbij loopt het blok trillingsvrij en blijft het geluidsniveau aangenaam.

De goede wegligging van de voorganger is behouden gebleven en zelfs een tikje verbeterd. Het is verrassend hoe vlak en stabiel de CR-V in snelle bochten blijft zonder dat je op comfort inlevert. Dat is namelijk dik voor elkaar. De Honda weet oneffenheden goed weg te filteren en voelt op hogere snelheden nu minder zijwindgevoelig aan. Een primeur is de elektrische stuurbekrachtiging en deze voelt ten opzichte van het hydraulische systeem van de voorganger niet slechter aan. Insturen gaat weliswaar heel licht, maar voldoende direct. Naast het standaard aanwezige TSA (Trailer Stability Assist) kun je de CR-V nu ook aankleden met zaken als adaptieve cruisecontrole en LKAS (Lane Keeping Assist System). Vooral LKAS werkt verbluffend goed. In tegenstelling tot andere systemen reageert het systeem niet pas bij het gevaarlijk naderen van een andere rijbaan, maar houdt het de Honda actief tussen de witte lijnen. In de praktijk kon ik op een bochtige Landstraße kilometerslang zonder handen aan het stuur rijden. Een aparte gewaarwording, vooral met tegenliggers die langszij razen. Pas na een aantal minuten sommeerde het systeem mij het stuur weer vast te houden.

150 pk
350 Nm
190 km/h
9,7 s
onb (5.6) l/100km
149 g/km
A
22%
€ 29.990
€ 52.490
€ 962 / maand
€ 460 - € 495 / kwartaal
  • Mitsubishi Outlander PHEV Instyle +

  • Nissan X-Trail 1.6 DCI Tekna

  • Ford Kuga 2.0 TDCi 163pk Powershift Titanium

  • Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D Instyle TC-SST 4WD

  • Land Rover Freelander 2 TD4_e S

  • Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD i-Catcher

  • Ford Kuga 2.5T Titanium

  • Subaru Forester 2.0D Comfort

  • Chevrolet Captiva 2.2 D 184 LTZ

  • BMW X3 sDrive18d High Executive

  • Mazda CX-7 2.2 CiTD TS+

  • 2015 - Honda CR-V 1.6 i-DTEC 160pk AWD Lifestyle

  • 2010 - Honda CR-V 2.2 i-DTEC Executive

  • 2007 - Honda CR-V 2.2 i-CDTi Elegance