Audi A4 Avant 2.0 TDI Pro Line

- 26 mei 2006

Het rijden

Deze A4 Avant heeft alle goede papieren. Een sportonderstel waarmee de auto twee centimeter dichter bij het asfalt staat dan een gewone A4, zeventienduims wielen met 23,5 centimeter brede banden rondom en een algehele afstelling die meer op sportiviteit dan op comfort is gericht. In bochten ligt hij al een blok op de weg, met snelle lastwisselingen heeft hij geen enkel probleem en toch voelt hij niet oncomfortabel aan.

Ook op de bediening van de auto valt weinig aan te merken. Het multifunctionele met leer beklede sportstuur ligt voortreffelijk in de hand, biedt voldoende grip, is precies groot genoeg en ziet er ook nog eens heel aantrekkelijk uit. Een prima stuurtje dus. Het sturen zelf gaat ook heel aardig: genoeg weerstand en genoeg precisie. Ook de pedalen voelen fijn aan. Het gaspedaal voelt heel direct aan – helaas reageert de transmissie niet zo snel – en het rempedaal voelt ook direct aan. Het rempedaal kost wel enige gewenning, omdat de remwerking pas vrij laat intreedt. Je moet eerst even trappen voordat hij remt, als je dat eenmaal weet, dan werkt het prima en is de rem heel goed te doseren. Tot zover de pluspunten. Dan nu de Multitronic.

Simpelgezegd is Multitronic een transmissie-systeem waarbij de overbrenging steeds wordt aangepast aan de snelheid, waardoor je traploos kunt versnellen en je de toerenteller niet steeds heen en weer ziet bewegen. In theorie is Multitronic geweldig: laag verbruik, veel dynamiek en een hoog comfortniveau. De praktijk is echter wat minder rooskleurig. Wanneer de keuzehendel in ‘drive’ staat, gedraagt het systeem zich als een trage automaat: laat reageren op het gaspedaal en bij afremmen ‘schakelt’ pas heel laat terug. Als je bijvoorbeeld al remmend door een scherpe bocht rijdt, dan voelt het aan alsof je die scherpe bocht in een veel te hoge versnelling neemt. De auto voelt dan zwaar aan en het toerental is zeer laag. Je kunt ervoor kiezen om de keuzehendel in ‘sport’ te zetten, daarmee bestrijd je de bovenstaande symtomen enigszins. Je kunt er ook voor kiezen om met de flippers aan het stuur of de handmatige stand van de keuzehendel aan de slag te gaan. Dat rijdt al een stuk fijner, maar aan de andere kant: dat kan met een tiptronic ook, daar heb je geen Multitronic voor nodig. Al met al is het geen geweldig systeem, een conventionele automaat of een gewone handbak verdient de voorkeur.

140 pk
320 Nm
201 km/h
10,2 s
onb (5.8) l/100km
150 g/km
G
22%
€ 32.690
€ 57.950
€ 1.062 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Cadillac BLS Wagon 1.9D Elegance

  • Honda Accord Tourer 2.4i VTEC Executive

  • Mercedes-Benz C-Klasse Estate C220 CDI Avantgarde

  • Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Highline

  • Saab 9-3 Sport Estate 2.8 Turbo V6 Aero XWD

  • Mercedes-Benz C-Klasse C200 CDI Avantgarde

  • BMW 3 Serie Touring 320i Business Line

  • 2019 - Audi A4 40 TFSI

  • 2013 - Audi RS 4 4.2 FSI

  • 2012 - Audi A4 2.0 TDIe Limousine

  • 2010 - Audi S4 3.0 TFSI quattro Pro Line

  • 2009 - Audi A4 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line

  • 2008 - Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line

  • 2008 - Audi A4 2.0 TDI Pro Line

  • 2007 - Audi A4 1.8T Advance