Audi A4 Avant 2.0 TDI Pro Line

- 26 mei 2006

Het interieur

Zakelijkheid is het eerste woord dat in je opkomt als je een Audi A4 Avant stapt. Dat betekent echter niet gelijk dat het interieur van deze auto kil en afstandelijk is, want met de juiste combinatie van kleuren en materialen – bijvoorbeeld bruine bekleding en een zwart dashboard – kan het interieur best een warme uitstraling hebben. Voor deze auto is gekozen voor een zwart dashboard met aluminium decoratielijsten, die – geheel in lijn met de velgen en de sportstoelen – de auto een sportieve uitstraling geven.

De middenconsole is eenvoudig vormgegeven en alle knoppen zitten een logische plaats. Hoewel de middenconsole de laatste jaren weinig is veranderd, ziet hij er niet gedateerd uit. De knoppen zijn bijna allemaal rechthoekig en voelen solide aan, je voelt de kwaliteit.

Bij deze A4 Avant is gekozen voor sportstoelen, die bekleed zijn met leder en alcantara. De stoelen bieden een zeer goede zijdelingse steun, bovendien voorkomt het stroeve alcantara eventueel zijdelings schuiven in scherpe bochten. Ook beschikken deze stoelen over een viervoudig verstelbare lendensteun en een uitschuifbaar bovenbeenstuk. Met een meerprijs van iets minder dan duizend euro is dit een aan te raden optie, ze maken écht een verschil.

Geheel volgens de Audi-traditie heeft het instrumentarium twee kleine klokjes voor de koelvloeistoftemperatuur en de brandstofvoorraadindicator, twee grote klokken voor de snelheid en het toerental en in het midden een informatie-schermpje. Het geheel heeft een luxe uitstraling, vanwege de chromen randen oogt het goed afgewerkt en bovendien is alles goed afleesbaar.

Een stationwagen hoort praktisch te zijn en gelukkig voldoet de Audi A4 Avant goed aan deze eis. De ruimte voorin is heel behoorlijk, de ruimte is goed benut en er zijn handige vakjes, enkele bekerhouders en een gekoeld dashboardkastje. De ruimte achterin is weinig verrassend voor een auto van dit formaat: groot genoeg voor flinke kinderen, maar voor volwassenen is het aan de krappe kant. De hoofdruimte is achterin niet verkeerd, de beenruimte houdt echter niet over, met name als de bestuurder geen kleintje is.

Helemaal achterin kan 452 liter bagage worden gestopt. De achterbank is in ongelijke delen neerklapbaar en als je van die neerklapbaarheid gebruik maakt, dan vergroot je daarmee de capaciteit van het laadruim tot 1.365 liter. Geen slechte cijfers, maar de BMW 3-serie Touring alsmede de Mercedes C-klasse Combi scoren nét iets beter op dit gebied. Audi mag van geluk spreken dat bij deze lifestyle combi’s het uiterlijk vaak een grotere rol speelt dan het praktische aspect.

140 pk
320 Nm
201 km/h
10,2 s
onb (5.8) l/100km
150 g/km
G
22%
€ 32.690
€ 57.950
€ 1.062 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Cadillac BLS Wagon 1.9D Elegance

  • Honda Accord Tourer 2.4i VTEC Executive

  • Mercedes-Benz C-Klasse Estate C220 CDI Avantgarde

  • Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Highline

  • Saab 9-3 Sport Estate 2.8 Turbo V6 Aero XWD

  • Mercedes-Benz C-Klasse C200 CDI Avantgarde

  • BMW 3 Serie Touring 320i Business Line

  • 2019 - Audi A4 40 TFSI

  • 2013 - Audi RS 4 4.2 FSI

  • 2012 - Audi A4 2.0 TDIe Limousine

  • 2010 - Audi S4 3.0 TFSI quattro Pro Line

  • 2009 - Audi A4 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line

  • 2008 - Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line

  • 2008 - Audi A4 2.0 TDI Pro Line

  • 2007 - Audi A4 1.8T Advance