Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD DPF Touring

Arno Lommers - 28 april 2006

Het rijden

Het eerste wat opvalt is de aan/uit-koppeling. Je moet ‘m niet te snel op laten komen bij het optrekken anders slaat de motor af. Direct bij het accelereren merk je de invloed van de 320 Newtonmeters aan koppel. De Mazda6 CiTD wil gelijk goed vooruit. Mede door de zesversnellingsbak is verloopt een acceleratie vanaf stilstand dan ook vrij vlot en onder begeleiding van een lichte turbofluit en dieselbrom op de achtergrond. Maar ook tussensprintjes werkt de SportBreak diesel vlot af, wat een verschil toch met een qua vermogen even sterke benzinemotor.
Sturen gaat middels het lekker vastpakkende stuur zelfs een beetje zwaar, de bekrachtiging is op de achtergrond gehouden waardoor een sportief rijgedrag mogelijk is want ook het onderstel is stevig, maar wees gerust enig comfort is behouden gebleven. Oneffenheden worden wel is waar stevig doorgegeven door de vering en demping, maar de fijne stoelen vangen de stoten op voordat ze doorgegeven worden aan de passagiers. In snelle bochten is een strak onderstel ook een pré en de Mazda6 SportBreak rondt deze dan ook met plezier. Wordt er extra gas gegeven dan trekt de voorkant door het hoge koppel wat naar de buitenkant van de bocht, maar als het rechterpedaal weer gevierd wordt duikt het geheel inclusief een plezierig stapje van de achterkant weer naar binnen. Een heel vertrouwd en veilig, maar strak weggedrag. Echt een van de pluspunten van de nieuwe Mazda6.

De achteruitversnelling is door de extra zesde versnelling naast de één gezet en is in te schakelen door de pook in z’n vrij naar beneden te duwen, net als bij auto’s van het VAG-concern bijvoorbeeld. In het begin is het even wennen met zoeken en mede omdat je dit niet verwacht bij Mazda zet je ‘m al gauw in de zes als achteruit wil.
De pook heeft een plezierige grip en korte, duidelijke schakelwegen.
Remmen wil de Mazda6 met net zoveel plezier als accelereren, de dosering is prima en het ABS grijpt in noodgeval goed in, al slippen de banden nog wel behoorlijk bij een noodstop zo te horen aan het gepiep wat ze voort brengen.

121 pk
320 Nm
192 km/h
10,6 s
onb (6) l/100km
167 g/km
G
22%
€ 23.995
€ 30.495
€ 559 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Peugeot 407 SW 1.8-16V XR Pack

  • Renault Laguna 2.0 16v Tech Road Grand Tour

  • Ford Mondeo Wagon 1.8i-16V Platinum

  • Toyota Avensis 1.8 VVT-i Wagon Panoramic Business

  • Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D Linea Luna

  • Fiat Croma 1.8 16V Dynamic

  • Volvo V50 1.6D Kinetic

  • Saab 9-3 Sport Estate 1.8t Linear Business

  • Citroën C5 Tourer 2.0i Dynamique

  • Skoda Octavia Combi 1.6 Ambiente

  • 2019 - Mazda 6 2.5 SkyActiv-G 194 6AT Signature

  • 2015 - Mazda 6 Sportbreak SkyActiv-G 145 TS+

  • 2013 - Mazda 6 2.0 SkyActiv-G GT-M

  • 2013 - Mazda 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150pk TS+ Lease Pack

  • 2010 - Mazda 6 SportBreak 2.2 CiTD Mid Power

  • 2009 - Mazda 6 2.0 S-VT TS

  • 2008 - Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD Business

  • 2006 - Mazda 6 MPS