Citroën C1 1.0 Sensodrive Ambiance

- 11 september 2009

Sensodrive

Schakelen hoeft niet bij deze C1 die voorzien is van Sensodrive. Althans zelf schakelen. Het is geen volwaardige automaat, maar een 'gerobotiseerde handbak'. Dat betekent dat het (ont)koppelen voor je geregeld wordt, maar dat de versnellingsbak in technische zin overeenkomt met een handgeschakelde versnellingsbak. Het systeem werkt vrij aardig. Verschillen tussen even stevig doorhalen of rustig cruisen worden goed aangevoeld, maar het is jammer dat je bij wat meer gas met name bij overgangen tussen de lage versnellingen steeds een klapper maakt. Zodra er ontkoppelt wordt schiet je naar voren om vervolgens weer naar achteren te vliegen. Het is te vermijden door met de hand sequentieel te schakelen en het gas op dat moment steeds even te liften, maar dat zou natuurlijk niet nodig moeten zijn. Er is natuurlijk een groep mensen die om waar voor reden dan ook niet zelf kan of wil schakelen, maar mocht je daar niet toe behoren, dan bevelen we toch de handgeschakelde versie aan.

Met 5,2 liter benzineverbruik per 100 kilometer, laat de C1 in de testperiode een van de redenen zien waarom kleine autootjes momenteel zo populair zijn. Het is weliswaar niet de beloofde 4,6 liter, maar wel gerealiseerd zonder noemenswaardige inspanningen. Het is alleen een spijtige misser dat deze waarde zich pas openbaart bij de pomp, want een boardcomputer voor de actuele verbruikswaarden is er helaas niet bij op de C1.

68 pk
93 Nm
157 km/h
14,0 s
5,2 (4.6) l/100km
107 g/km
C
22%
€ 8.790
€ 12.995
€ 238 / maand
€ 55 - € 63 / kwartaal
  • Peugeot 107 1.0 XS

  • Kia Picanto 1.1 X-clusive

  • Daihatsu Cuore 1.0 Premium

  • Daihatsu Trevis 1.0

  • Toyota Aygo 1.0 VVT-i Comfort Navigator

  • Hyundai i10 1.2 i-Catcher

  • 2014 - Citroën C1 e-VTi 68 Airscape Feel Edition

  • 2006 - Citroën C1 1.0i Ambiance