Historisch besef
Op de Autosalon van Genéve maakten we voor het eerst kennis met de Mazda3 MPS: een echte hothatch. Het Japanse merk heeft de eer hoog te houden als het gaat om sportievelingen. Wie herinnert zich de MX-3, MX-5, RX-7 en natuurlijk de RX-8 niet. De Mazda3 ziet er in de normale uitvoering al best sportief uit, maar de MPS werd door het merk uit het land van de rijzende zon tien millimeter verlaagd en op diverse fronten nog eens extra aangedikt. Dat zien we snel als we om de auto heenlopen, waar zowel op de voor- als achterkant het MPS-logo te vinden is.
De grote luchtinlaat in het hart van de motorkap valt direct op en benadrukt dat we hier met een snelle jongen te maken hebben. Ook de speciale voorbumper en schermen zijn groter dan de op de standaardversies. De 18 inch aluminium wielen hebben hetzelfde driedimensionale design als die van de RX-8. In tegenstelling tot de gewone 3 zijn de ramen in de achterportieren van de MPS getint. Datzelfde geldt voor de achterruit.
Aan de achterzijde zorgt de dakspoiler voor een betere afvoer van de luchtstroom over het dak. De diffuser aan de onderkant draagt bij aan de luchtstroom onder de auto, maar laat de auto vooral sportiever ogen. Voor net geen veertig mille mag de MPS de showroom verlaten. Dat is behoorlijk aan de prijs, maar daar krijg je wel een complete en bovendien bloedsnelle auto voor terug.

Volvo C30 T5 R-Design

Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI

Honda Civic 2.0i-VTEC Type R

Opel Astra GTC OPC Nürburgring Edition

BMW 1 Serie 118i High Executive

Renault Mégane RS

Audi A3 1.4 TFSi Attraction Pro Line

Volkswagen Scirocco 2.0 TSI DSG Highline

Renault Mégane Coupé 1.9 dCi 130 FAP Dynamique

Volkswagen Golf 1.4 16V TSI GT 170 pk

Opel Astra GTC 1.4 Turbo Sport

Volkswagen Scirocco R

Volkswagen Golf GTI Edition 30 DSG










