Ford Focus RS

- 21 juni 2009

Verslavend

Maar goed, vol accelereren in een rechte lijn is leuk, maar dat is zeker niet de grootste funfactor van de Focus RS. Die komt om de hoek kijken, zodra er bochten in zicht komen. Want waar Ford op het rechte stuk de criticasters al op hun plek zette, blijkt dat de wegligging voor een voorwielaandrijver met meer dan 300 pk in de bochten fenomenaal is. De RS kleeft werkelijk aan het wegdek en pas bij flinke snelheden begint de RS aan bandengepiep. Maar dan nog voelt de Focus opvallend zeker aan. Dit weggedrag maakt de auto dan ook zeer verslavend. De luide brul uit de uitlaat in combinatie met de fluitende turbo moedigen je aan om steeds verder te gaan. Wanneer je het gaspedaal iets licht voor de bocht hoor je ploffen in de uitlaat, waarna je vrij vlot weer vol op het gas de bocht uit kan. Wanneer de laatste bocht van een prachtig bosrijk parcours achter ons ligt, is het direct rechtsomkeert om de fantastische ervaring met weer iets hogere snelheid te herhalen. Het laat zich raden dat dit alles samenhangt met een aangenaam directe besturing, maar dat mag geen verrassing heten, aangezien dat bij de gewone Focus al zo goed voor elkaar is.

De keuze die Ford voor voorwielaandrijving gemaakt heeft, heeft met het gewicht van de auto en het prijstechnische plaatje te maken. Bekijk een concurrent als de Mitsubishi Lancer Evolution maar eens, die een vanafprijs heeft die dik 10.000 euro hoger ligt. Is vierwielaandrijving daarmee overbodig geworden? Nee, zeker niet. Kijk maar naar de speciaal geprepareerde Focus RS WRC, waarmee Ford deelneemt aan het wereldkampioenschap rally. Die heeft immers permanente vierwielaandrijving. Onder mindere omstandigheden – net als bij rally’s – blijkt dat de RS af en toe wat meer moeite heeft. Bij slecht wegdek merk je dat de auto eerder zijn grip kwijt is, dan een vierwielaangedreven auto. Evenzo geldt dat je bij nat wegdek sneller met listig weggedrag te maken hebt. Aan de andere kant is de Focus dan wel weer makkelijk te corrigeren, wat spelen op het randje mogelijk maakt, maar daar moet je dan wel op bedacht zijn.

305 pk
440 Nm
263 km/h
5,9 s
12,0 (9.4) l/100km
225 g/km
G
22%
€ 50.000
€ 52.000
€ 953 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Volvo C30 2.4 D5 Momentum

  • Mercedes-Benz CLC 200 Kompressor

  • Volkswagen Golf R32 3drs DSG

  • Volkswagen Golf GTI Edition 30 DSG

  • Volkswagen Scirocco R

  • Volkswagen Scirocco 2.0 TSI DSG Highline

  • Audi A3 1.8 TFSI S-tronic Ambiente

  • Audi S3 2.0 TFSI quattro Pro Line

  • BMW 1 Serie 118i High Executive

  • Opel Astra GTC OPC Nürburgring Edition

  • Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI

  • Mazda 3 MPS 2.3 DISI

  • Honda Civic 2.0i-VTEC Type R

  • 2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • 2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • 2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line

  • 2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS

  • 2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium

  • 2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium

  • 2013 - Ford Focus Electric Titanium

  • 2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • 2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3

  • 2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost