Peugeot 3008 1.6 HDiF Première

Harold Rolloos - 27 mei 2009

Mooi van binnen

Schoonheid zit vaak van binnen. Dat spreekwoord gaat zeker op voor deze 3008. Peugeot is erin geslaagd om de nieuwe telg van een fraai interieur te voorzien. Onze complimenten hiervoor. De instap is lekker hoog en we nemen plaats in een soort cockpit. Het dashboard en de hoge middentunnel zorgen ervoor dat de bestuurder als het ware ingebouwd zit. Alles voelt goed en de gebruikte materialen geven je een hoogwaardig gevoel. Het sluit allemaal prima op elkaar aan. Links van het stuurwiel kun je een (parkeer)pasje kwijt, daaronder drie muntjes voor bijvoorbeeld het winkelwagentje. Ook aan andere opbergvakken is er geen gebrek in de Peugeot. Vooral de ruimte onder de armsteun - die ook nog eens gekoeld en verlicht is - in het middenconsole is riant.

Boven het stuur zit het head-up display. Het is weliswaar niet zo fraai weggewerkt als bijvoorbeeld bij de BMW 7 Serie, maar dat is natuurlijk ook geen vergelijking in die twee klasses. In deze 3008 komt er een schermpje van plexiglas uit het dashboard omhoog, waarna de snelheid, cruise control en Distance Alert op dat plaatje wordt geprojecteerd. Wij zijn er zeer lovend over. Niet alleen omdat je beter op de weg kun blijven letten, maar ook omdat het stuurwiel zo geplaatst is dat je niet vanuit iedere zitpositie de tellers even goed kunt zien. Het head-up display instellen doe je door de tuimelschakelaars in het middenconsole te gebruiken. Deze zien er niet alleen erg mooi uit, het werkt ook nog eens zeer praktisch.

Toch stuitten wij ook op een paar kleine minpuntjes. Zo zijn de bekerhouders niet echt heel gelukkig geplaatst. Als je er een flesje water inzet, word je belemmerd bij het schakelen. Door de hoge middentunnel en de aanwezige handgreep voor de passagier is het dashboardkastje - dat niet al te groot is - vanaf de bestuurderskant lastig te bereiken. Verder is de ruimte tussen de zijkant van de auto en de knop om de lendensteun te verstellen erg krap. De stoelen zitten comfortabel en de zijdelingse steun is goed. In de Peugeot is er voor alle passagiers meer dan voldoende hoofd- en beenruimte aanwezig, ondanks de aanwezigheid van het glazen panoramadak. De bagageruimte is met een inhoud van 512 liter groot (uitbreidbaar naar maar liefst 1.600) te noemen en is bovendien erg praktisch ingericht. De laadvloer is door middel van een plaat in hoogte te verstellen. Verder zijn er verschillende vakken en een bagagenet aanwezig. Een leuk detail is de uitneembare zaklamp, die standaard dienst doet als verlichting. Erg handig dus.

110 pk
240 Nm
180 km/h
12,2 s
6,5 (5.1) l/100km
137 g/km
G
22%
€ 23.800
€ 31.940
€ 586 / maand
€ 358 - € 383 / kwartaal
  • Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusive

  • Nissan Qashqai 1.6 dci Tekna

  • Kia Sportage 2.7 V6 4WD X-ception

  • Jeep Compass 2.0 2WD 70th Anniversary

  • Hyundai ix35 2.0 CVVT 2WD StyleVersion

  • 2020 - Peugeot 3008 SUV Hybrid Blue Lease GT Pack

  • 2020 - Peugeot 3008 HYbrid4 GT

  • 2016 - Peugeot 3008 1.6 e-THP EAT6 GT-Line

  • 2012 - Peugeot 3008 HYbrid4