Kia Soul 1.6 CVVT X-ecutive

Pawel Piotrowski - 22 januari 2009

Jong en volwassen

Dat de Soul een maatje groter is dan dat hij lijkt wordt duidelijk tijdens het rijden. Met een lengte van 4,10 meter is de Kia slechts tien centimeter korter dan een Volkswagen Golf. Door de bijbehorende lange wielbasis en de relatief brede spoorbreedte rijdt de Soul als een volwassen auto. Het onderstel is comfortabel afgeveerd, door de gemonteerde 18 inch velgen komt het op korte oneffenheden wel wat stoterig over. De overhelneigingen blijven redelijk beperkt ondanks de hoogte van de Soul. Noemenswaardig is dat Kia de Soul af-fabriek uitrust met ESP, wat nog zeker geen gemeengoed is in deze klasse. In grenssituaties zoekt de Soul de buitenzijde van de bocht op, hij laat zich echter wel makkelijk corrigeren zonder dat het ESP overuren hoeft te draaien.

Net als alle andere klasgenootjes is de Kia elektrisch bekrachtigd, het nadeel hiervan is vaak dat enig gevoel met het wegdek ver te zoeken is. Hoewel dat ook deels voor de Soul geldt, valt op dat de snelheidsafhankelijke besturing relatief veel weerstand biedt en redelijk direct rond de middenstand is. Het wegrijden met de Soul vergt enige gewenning door het hoge aangrijpingspunt van de koppeling. De vijfversnellingsbak laat zich keurig bedienen zonder uit te blinken met korte slagen of een hakerige coulisse. Gewoon prima dus. Daarnaast is de Soul vanaf februari ook leverbaar met een traploze CVT versnellingsbak, die tijdens de introductie niet beschikbaar was.

De vijfbak is gekoppeld aan een 1.6 benzinemotor die een respectabel vermogen van 126pk en 156Nm aflevert aan de voorwielen. Het is een levendige motor die ook onder in de toeren soepel aanvoelt. Een stoplichtsprinter wordt de Soul daar niet mee, daar is deels de hoge massa van 1145 kilogram debet aan. Voor stadsgebruik is het motortje echter sterk genoeg, op snelwegen is het wel nodig om een tandje terug te schakelen bij tussenacceleraties. Een negatieve bijklank vormt de geluidsproductie van de motor in het verder stille interieur. Het lijkt erop dat Kia bezuinigd heeft op de noodzakelijk geluidsisolatie en dat is jammer. Hoe het met het benzineverbruik gesteld is valt lastig te zeggen naar zo’n korte eerste kennismaking. Wel heeft de 1.6 CVVT een gunstig B-label. Voor de dieselaars onder ons komt ook een 1.6 CRDi beschikbaar, door de Nederlandse fiscale maatregelen zal deze versie echter geen alledaagse verschijning worden op ons wegennet.

126 pk
156 Nm
177 km/h
11,0 s
6,5 (6.5) l/100km
153 g/km
F
22%
€ 15.995
€ 21.040
€ 386 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Toyota Urban Cruiser 1.3 VVT-i Dynamic Stop and Start

  • Volkswagen CrossPolo 1.2 TSI DSG

  • 2014 - Kia Soul EV ExecutiveLine