Kia Sorento 3.3 V6 X-clusive

Michel van Breugel - 20 september 2008

Lekker dik

Kia heeft sinds de introductie van de Sorento het merk beter op de kaart weten te zetten in ons land. De Sorento ziet er uit als een dure en dikke SUV, maar heeft sinds zijn introductie een heel vriendelijk prijskaartje. De vernieuwde Sorento, vanaf begin 2006 is hij licht gefacelift, is dikker geworden door het gebruik van een verbredingsset. Tevens werd het logo aangepast aan de laatste wijzigingen in de opvallende grille. Ook de koplampen en achterlichten werden aangepast, deze werden hoekiger en robuuster en geven de Sorento hierdoor een dynamischer aanblik.

Het geteste model is een Special Edition die door de importeur is besteld in “Clear White” metallic lak. Doordat de bumpers en stootstrips ook in deze kleur zijn gespoten is dit een uiterst fraaie kleurstelling. Daar dragen ook de donker getinte ramen in mee die hierdoor een groot contrast vormen. Vaak zien we de Sorento rijden in een two-tone samenstelling waarbij de onderste helft een donkere carrosseriekleur heeft. De gereden uitvoering is als extra ook voorzien van 18” lichtmetaal, 17” is standaard.

Op alle fronten heeft de Koreaanse SUV iets weg van de ML-klasse van Mercedes-Benz. Dit kunnen de Koreanen opvatten als een compliment, de ML is immers een statement in zijn klasse. De Sorento heeft ook een voorkant die gekenmerkt wordt door een hoge grille, een dikke voorbumper met geïntegreerde mistlampen en grote heldere koplampen. De achterzijde ziet er wat anoniemer uit, de lichtunits hadden op elke willekeurige SUV kunnen zitten. De glazen achterklep kan afhankelijk van de achterdeur geopend worden, gemakkelijk om snel klein spul achterin te werpen.

248 pk
307 Nm
190 km/h
9,2 s
16,8 (10.8) l/100km
258 g/km
G
22%
€ 34.995
€ 49.009
€ 898 / maand
€ 286 - € 327 / kwartaal
    • 2021 - Kia Sorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD

    • 2015 - Kia Sorento 2.2 CRDi AWD ExecutiveLine

    • 2012 - Kia Sorento 2.2 CRDi Super Pack 4WD

    • 2009 - Kia Sorento 2.4 X-clusive 2WD