Kia Sorento 3.3 V6 X-clusive

Michel van Breugel - 20 september 2008

De eerste?

Wie kwam er nu het eerst met een middenklasse terreinwagen, die ook geschikt is voor de weg? Het blijft een gevecht Tussen Kia, Hyundai, Mercedes en BMW. Ook Toyota was er met de RAV-4 vroeg bij. Het feit is wel dat Hyundai en Kia de eerste merken waren die een betaalbaar alternatief op de markt hebben gezet. Hierdoor was al snel een trend begonnen, namelijk dat van de SUV oftewel Sport Utility Vehicle. Bijna ieder automerk heeft tegenwoordig wel een SUV in zijn programma, en zo niet, dan willen ze er snel bij zijn. SUV’s zijn hot.

De ontwerpers en ingenieurs in Korea hebben hun best gedaan bij hun SUV op maat, de Sorento. In huidige outfit is hij wat dikker en moderner geworden dan toen hij in 2002 op de markt kwam. Belangrijke kenmerken van deze SUV blijven toch de luxe uitrusting, vierwielaandrijving en een stoere look. Ook al mag hij wel eens uitgelaten worden in onverhard terrein, de meeste tijd zal hij doorbrengen op de Nederlandse snelwegen. De Kia Sorento lijkt op een Europese tekentafel te zijn ontworpen wat in combinatie met zijn value-for-money instelling toch een enorm succes tot stand heeft gebracht.

248 pk
307 Nm
190 km/h
9,2 s
16,8 (10.8) l/100km
258 g/km
G
22%
€ 34.995
€ 49.009
€ 898 / maand
€ 286 - € 327 / kwartaal
    • 2021 - Kia Sorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD

    • 2015 - Kia Sorento 2.2 CRDi AWD ExecutiveLine

    • 2012 - Kia Sorento 2.2 CRDi Super Pack 4WD

    • 2009 - Kia Sorento 2.4 X-clusive 2WD