Citroën C5 Tourer 2.0i Dynamique

- 13 september 2008

Makkelijk

De tweeliter zestienklepper in de Tourer levert een maximaal vermogen van 143 pk en dat is een prima waarde in een auto als deze. Al zou je hem zonder die kennis al gauw iets lager inschalen. De motor is er namelijk een van het gemoedelijke soort. Hij volstaat prima in zijn taken, maar wanneer je een moment wat meer van de auto vraagt, lijkt het of het motto van de C5 ‘alles op zijn tijd’ is. Al het gevraagde wordt namelijk geleverd, maar net iets minder snel dan wenselijk. Het enige dat wel snel wordt geleverd is de remkracht. Bij de eerste meters kwam een aantal keer na een simpele remactie de voorruit hard dichterbij. Na verloop van tijd gaat het prima, maar de dosering vergt zeker even gewenning. In de standaardsituaties, zowel in de stad als op de snelweg, draait de Tourer makkelijk zijn kilometers. De vering is op zijn Frans behoorlijk zacht afgesteld. Wat ons betreft wat té zacht. We hebben het hier overigens over een conventioneel systeem met schroefveren en niet het optionele Hydractief 3-systeem, wat nog door de gebruiker zelf afgesteld kan worden. Zeker na de eerder gereden Berline verdient de hydropneumatische vering onze sterke voorkeur.

Ook de besturing is erg licht. Er is nauwelijks inspanning vereist om het stuurwiel te draaien. Gelukkig is het stuurgedrag op zich goed voor elkaar, met dien verstande dat het zeker met deze afstelling natuurlijk geen auto is voor het ruigere stuurwerk. Al met al geeft de auto een hele makkelijke indruk. Er worden geen grote inspanningen vereist, de auto beweegt zich gladjes voort. In veel zaken wordt tevens – doeltreffend – met de bestuurder meegedacht. Zaken als automatische verlichting, regensensoren, bochtverlichting, cruise control en een snelheidsbegrenzer zijn geen schokkende innovaties meer te noemen, maar ze werken stuk voor stuk écht goed en maken de C5 daarmee nog gerieflijker.

Het verbruik van de Citroën is lichtelijk aan de hoge kant, zonder het direct schokkend te kunnen noemen. We hebben hier immers te maken met een tweeliter motor. De fabrieksopgave ligt al ruim een halve liter boven dat van enkele recent gelanceerde concurrenten met gelijkwaardige motoriseringen, maar het testverbruik bleek met 9,1 liter per 100 km ook nog weer eens een half litertjes boven de fabrieksopgave te liggen. In een tijd waar gekleurde labeltjes meer en meer de klant lijken te beïnvloeden, spreekt het verschil niet in Citroëns voordeel.

143 pk
200 Nm
206 km/h
11,2 s
9,1 (8.5) l/100km
200 g/km
G
22%
€ 27.590
€ 35.680
€ 654 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Saab 9-3 Sport Estate 1.8t Linear Business

  • Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive

  • Volvo V50 1.6D Kinetic

  • Mazda 6 SportBreak 2.2 CiTD Mid Power

  • Toyota Avensis 1.8 VVT-i Wagon Panoramic Business

  • Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.2 JTS Sport

  • Skoda Octavia Scout 2.0 TDI

  • Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Bluemotion Comfortline

  • Volvo V50 DRIVe 1.6D Start and Stop Momentum Edition II

  • 2022 - Citroën C5 X Plug-In Hybrid 225 Business Plus

  • 2011 - Citroën C5 Tourer 1.6 e-HDi EGS Ligne Business

  • 2008 - Citroën C5 2.0 HDiF Comfort