Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D Luxury AWD

Jan Westerhof - 1 augustus 2008

Details

Trek een van de lichte stijlloze portieren open en de eerste indruk van het interieur is een goede. Zo op het oog heeft de Legacy een mooi gevormd interieur dat haast een Duitse opgeruimdheid en een Scandinavisch design kent. De bovenzijde van het dashboard bestaat uit zacht aanvoelend en mooi materiaal, evenals de rest van het interieur. De afwerking is na de facelift in 2006 meer zoals we dat hier in Europa graag zien, maar zet er bijvoorbeeld een Europeaan naast en je weet direct wat het verschil is. Wederom zijn het namelijk de details die afbreuk doen aan het geheel. Zo lijken ze in Japan sinds decennia vast te houden aan dezelfde knoppen voor de ruitbediening, de spiegels en die portiersloten die nog altijd een rood streepje kennen. Bedieningsknoppen die ooit zonder enige vorm van fantasie en gevoel ontworpen zijn, maar die Japanse automerken nog steeds zonder enige gêne gebruiken. Ook het niet recht sluitende dashboardkastje en het rondom het stuurwiel zichtbare isolatiemateriaal en onafgewerkte plastic ziet de consument liever niet.

Wel fantastisch is de zitpositie. De bestuurder vindt snel een fijne positie en zit daarbij op lekkere stoelen en bestuurt de auto via een mooi gevormd en heerlijk aangrijpend stuurwiel, dat helaas niet voorzien was van audiobediening. In deze klasse zijn er weinig auto’s waarin je een dergelijk fijne controlepositie over de auto zo gemakkelijk en ideaal vindt. “Echt een lekkere auto”, denk je bij het plaatsnemen en instellen en het is dan ook een tegenvaller als je geconfronteerd wordt met de krappe ruimte. De bestuurder zit gauw met zijn knie tegen de handremhendel en het dashboard en ook achterin is het ruimteaanbod niet overdadig. Sowieso hebben de achterpassagiers een aparte zitpositie, aangezien hun blikveld voor een groot deel weggenomen wordt door de raamstijl. Gelukkig is het ruimteaanbod in de kofferbak wel riant: een paar flinke dozen met haardhout was geen enkel probleem zonder de bank plat te leggen. En dan was er een detail, dat uitblonk door geniale eenvoud. De kofferbakbodem – die toegang verschaft tot een extra laadruimte - kan met een hanger aan de dakstijl worden gehangen: zeer pragmatisch, hoewel er inmiddels bij de concurrentie hier en daar al gebruik wordt gemaakt van gasveren.

150 pk
350 Nm
203 km/h
8,9 s
6,2 (5.7) l/100km
151 g/km
G
22%
€ 30.995
€ 41.185
€ 755 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Renault Laguna Estate 2.0 16v T 170 Initiale

  • Fiat Croma 1.9 MultiJet Corporate Premium

  • Peugeot 407 SW 2.0 16V HDiF XS Navteq

  • Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI BlueMotion Business

  • Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Ghia

  • Volvo V50 DRIVe 1.6D Start and Stop Momentum Edition II

  • Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Distinctive

  • Peugeot 508 SW 2.0 HDiF-140 Allure

  • Skoda Octavia Scout 2.0 TDI

  • Volvo V50 2.0D Momentum

  • Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Executive

  • 2010 - Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i Executive Lineartronic