Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D Luxury AWD

Jan Westerhof - 1 augustus 2008

Laagranke bouw

Als mijn vader die Legacy indertijd had gekocht en telkens zou hebben ingeruild op de nieuwe generatie, dan hadden we inmiddels in onze vierde Legacy gereden. Bij die vier auto’s zouden we een duidelijke modelevolutie van ons zojuist ingeruilde model hebben kunnen ontwaren en toch het gevoel hebben gehad een nieuw model te hebben gekocht. De Legacy heeft een herkenbare ontwerptaal, die duidelijk het beeld van de auto bepaalt en die bij ieder model fraaier lijkt te worden. De sedan heeft dat herkenbare minder dan de Touring Wagon – zoals Subaru de Legacy als stationcar noemt – en hij is eigenlijk ook steeds de mooiere van de twee carrosserievarianten geweest.

Ook bij de vierde en huidige generatie is de Touring Wagon wederom de mooiere. Hij ziet er heel fraai en gelikt uit met zijn lange lijnen en laagranke bouw. Bij Subaru kennen ze geen portierstijlen en dat zorgt ervoor dat de raampartij volledig zwart is: de deurstijlen die bij andere fabrikanten in de carrosseriekleur gespoten zijn, missen immers bij Subaru. Hierdoor krijgt de Touring Wagon een gestrekt en krachtig uiterlijk. Esthetische capaciteiten die haast on-Japans zijn.

In de details van het exterieur blijft de Subaru overeind staan als fraaie stationcar, maar een aantal elementen zijn vrij storend. Vooral de voorzijde is met zijn forse open grille en luchtinlaat op de motorkap smaakgevoelig. Aan de luchtinlaat is weliswaar technisch gezien niet te ontkomen – voor de koeling is alleen plaats op het motorblok, vanwege de plaatsing van de dieselmotor – en het heeft ook wel iets dat bij Subaru past: een knipoog naar de Impreza’s WRC. De achterzijde is ook iets teveel een samenspel van verschillende elementen. De achterlichten zijn mooi en passen goed in het ontwerp, maar het achteruitrijdlicht en de mistlamp hangen er wat hopeloos tussen: dat had bij de facelift in 2006 wellicht eleganter kunnen worden opgelost. Het zijn een paar valse noten, maar de Touring Wagon is eigenlijk zo fraai dat ze direct in het oog springen. In die fraaie en krachtige uitstraling passen de dakspoiler en de uitlaten aan beide zijden perfect: die uitlaatmonden zijn weliswaar nep, maar ze geven de Legacy de juiste looks. Kort gezegd is de Legacy simpelweg een hele fraaie en potent ogende stationcar.

150 pk
350 Nm
203 km/h
8,9 s
6,2 (5.7) l/100km
151 g/km
G
22%
€ 30.995
€ 41.185
€ 755 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Renault Laguna Estate 2.0 16v T 170 Initiale

  • Fiat Croma 1.9 MultiJet Corporate Premium

  • Peugeot 407 SW 2.0 16V HDiF XS Navteq

  • Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI BlueMotion Business

  • Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Ghia

  • Volvo V50 DRIVe 1.6D Start and Stop Momentum Edition II

  • Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Distinctive

  • Peugeot 508 SW 2.0 HDiF-140 Allure

  • Skoda Octavia Scout 2.0 TDI

  • Volvo V50 2.0D Momentum

  • Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Executive

  • 2010 - Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i Executive Lineartronic