Nissan Micra 1.4 16v Acenta Pack

Harold Rolloos - 17 maart 2008

Op volle toeren

Nissan biedt de Micra aan met vijf verschillende motoren: een 1.2 met 65 of 80 pk, 1.4 en 1.6 benzine en een 1.5 diesel. Onze testauto is uitgerust met de 1.4, die 88 pk levert, ruim voldoende voor de Micra. Hij kan goed meekomen in het verkeer, maar echt snel is hij niet. In vijftien seconden klimt hij van nul naar honderd en de topsnelheid van 158 houdt ook niet over. De automaat laat de motor relatief veel toeren maken, rond de 2.500 – 3.000. Met de huidige techniek kan dat wel wat minder, zeker in dit tijdperk waarin alles om milieubewust rijden draait. Dat getuigt ook wel van zijn verbruik, 1 op 14 is voor zo’n kleintje niet echt heel zuinig, al slurpt een automaat natuurlijk altijd meer.

Maar, in de file is die automaat wel een uitkomst, ook voor zo’n compacte auto als de Micra. Zeker wanneer je onder de 120 blijft, is de motor nauwelijks hoorbaar. Daarboven wordt het allemaal wat luidruchtiger, maar nog steeds heel acceptabel. De auto ligt strak op de weg – ook in de bochten – en je hebt niet het gevoel dat je snel wegglijdt. Het veiligheidsgevoel is sowieso hoog in de Micra. Hij haalt vier sterren bij de Euro NCAP en is uitgerust met ABS en zes airbags. In het donker is het zicht goed dankzij de grote, hoog gemonteerde koplampen, die je ver vooruit doen kijken. Zoals eerder gezegd heeft de Micra een radio/cd-speler met zes speakers, waar een prima geluid uitkomt. Het systeem laat zich prettig bedienen zonder weinig poespas.

De Micra biedt op langere afstanden voldoende comfort, al zal hij vooral dienst doen als stadsauto. En daar heeft Nissan over nagedacht. Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging en een kleine draaicirkel van 9,2 meter maken hem wendbaar in de stad. Parkeersensoren achter zijn een aardige luxe, maar niet noodzakelijk op de Micra vanwege zijn compacte formaat.

Ook qua opbergruimte valt er weinig te klagen. De bagageruimte kan 251 liter aan met de achterbank in de achterste stand, heel acceptabel voor een auto in deze klasse. Zet je de achterbank twintig centimeter naar voren, dan ontstaat er een ruimte van 371 liter. Naast de gebruikelijke opbergvakken kun je in de kleine Japanner ook onder de passagiersstoel – door de zitting omhoog te trekken – nog wat spullen kwijt. Ideaal voor vrouwen, die vaak ruimte tekort komen in de auto…

88 pk
128 Nm
158 km/h
15,0 s
7,2 (6.8) l/100km
163 g/km
G
22%
€ 10.995
€ 17.595
€ 323 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • Peugeot 207 1.4 16V XS Première 3d

  • Renault Clio 1.4 16v Dynamique Luxe

  • Fiat Grande Punto 1.4 Starjet 16v Sport

  • Lancia Ypsilon 1.4 16v Sport by MomoDesign

  • Opel Corsa 1.2i-16V Enjoy

  • 2019 - Nissan Micra 1.0 Tekna 100 pk

  • 2017 - Nissan Micra IG-T 90 Tekna

  • 2013 - Nissan Micra 1.2 DIG-S Tekna

  • 2011 - Nissan Micra 1.2 DIG-S Acenta

  • 2011 - Nissan Micra 1.2 Tekna

  • 2006 - Nissan Micra C+C 1.4 Tekna