Renault Laguna Estate 2.0 16v T 170 Initiale

- 15 maart 2008

Meer communicatie

Franse auto’s hebben de reputatie heel comfortabel te rijden en de nieuwe Laguna voldoet volledig aan dat beeld. Hij pretendeert geen stuurmansauto te zijn, maar scoort vooral goed op ontspannen ritten. De vering van de auto is nog net zo comfortabel als die van zijn voorganger, maar de demping is wat straffer gemaakt. Wel zo prettig, want de vorige Laguna had wel eens last van nadeinen, de nieuwe heeft daar nagenoeg geen problemen mee. De wegligging is vooral veilig. Dat blijkt ook bij een snelle uitwijkmanoeuvre, dan raakt hij niet van zijn stuk en blijft de auto prima bestuurbaar. Bovendien is het ESP altijd bij de les, zodat je het wel heel erg bont moet maken wil je met deze auto in de slip raken.

Van de vorige Laguna weten we dat een communicatief rijgedrag ver te zoeken was. Het sturen was zo sterk bekrachtigd dat er bijna geen gevoel in het stuur zat en de pedalen boden vrijwel geen weerstand. Gelukkig is dat bij het nieuwe model wel anders. Toegeven, zo scherp en direct als een Ford Mondeo of Alfa Romeo 159 rijdt hij nog steeds niet, maar het ‘vage gevoel’ is beslist weg. Nieuw voor de Laguna is de zestraps automaat, eentje die we in steeds meer auto’s aantreffen. Het is een fijne transmissie, die vooral op comfort is afgesteld. Hij schakelt vroeg op, laat terug en de kickdown vraagt een beetje geduld. In de praktijk functioneert de automaat best prettig, maar door zijn trage karakter maakt hij de auto wat loom.

Voorin ligt een tweeliter benzinemotor met turbo, die we kennen van het vorige model. Hij is goed voor een vermogen van 170pk en 270nm trekkracht, waarmee hij zich kan meten met menig kleine zescilinder. Het prettige van een benzinemotor met turbo is dat hij geen hoge toerentallen nodig heeft om sterk te zijn, ook in het midden van toerengebied levert hij voldoende trekkracht om even in te voegen op de snelweg bijvoorbeeld. Een ander voordeel van een dergelijke motor is dat hij relatief zuinig is, zuiniger dan een zescilinder tenminste. Die vlieger gaat voor deze auto echter niet helemaal op. Zelfs met een rustige rijstijl kwamen we gemiddeld niet verder dan 10km met één liter benzine, ook de volgens het boekje beloofde 11km per liter is niet erg indrukwekkend.

170 pk
270 Nm
215 km/h
9,4 s
10,0 (8.9) l/100km
210 g/km
G
22%
€ 29.800
€ 41.635
€ 763 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Peugeot 407 SW 2.0 16V HDiF XS Navteq

  • Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D Luxury AWD

  • Fiat Croma 1.9 MultiJet Corporate Premium

  • Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Ghia

  • Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI BlueMotion Business

  • Volvo V50 DRIVe 1.6D Start and Stop Momentum Edition II

  • Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Distinctive

  • Skoda Octavia Scout 2.0 TDI

  • Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Executive

  • 2011 - Renault Laguna Estate 1.5 dCi Série Limitée Exécutive

  • 2011 - Renault Laguna Estate 2.0 Turbo GT

  • 2009 - Renault Laguna Coupé 2.0 dCI 180 GT

  • 2006 - Renault Laguna 2.0 16v Tech Road Grand Tour