Mazda 2 1.5 Executive

Dennis van 't Kruis - 3 november 2007

Een redelijk gemiddelde

Het is zeker niet behelpen met de 1.5 in onze gifgroene testauto. Dit Mazda blok levert 103 pk bij 6.000 tpm en 137 Nm bij 4.000 tpm. Daarmee wordt de sprint naar honderd afgewerkt in 10,4 seconden. Dit gaat gepaard met behoorlijk veel motorgeluid. Het geluid dat de motor dan voortbrengt klinkt enthousiast maar wel behoorlijk schel. Er is daarentegen weinig snelheidsbeleving. Dat gevoel heb je ook op de snelweg. Er komt maar weinig geluid het interieur binnen, waardoor je weinig houvast hebt over de snelheid die je rijdt. Ook het langskomende wegmeubilair en bomen geven je niet echt een indicatie over je snelheid. Er is dus niet echt sprake van een opwindend ritje.

Als je een beetje gaat spelen, dan blijkt de auto een prima onderstel te bezitten. Zoals het hoort gaat de auto licht onderstuurd door de bocht. Hij laat zich simpel beheersen en daardoor krijgt de bestuurder extra vertrouwen in zijn auto. Door de 103 pk heb je ruim voldoende vermogen om er ook een sportieve rijstijl op na te houden. Zijn lichte gewicht maakt hem redelijk lichtvoetig. De bediening van de pedalen is licht. Zo licht zelfs dat het aangrijppunt van de koppeling niet direct voelbaar is. Iemand die vers in de auto stapt en wegrijdt, zal dit als gevoelloos omschrijven, maar na een korte tijd van gewenning zal die lichte bediening wel wennen en gewaardeerd worden. Ook het bedienen van de versnellingspook gaat licht, maar je hebt daarbij gelukkig wel het gevoel dat je een aantal raderen verzet.

Tijdens de testperiode rees het vermoeden dat de Mazda2 dorstiger was dan dat door de fabrikant werd opgegeven. Op een of andere manier begonnen de blokjes die de inhoud van de brandstoftank aangaven vrij snel te verdwijnen. Na berekening van het verbruik bleek het verbruik toch nog redelijk te zijn. Mazda heeft het brandstofverbruik zelf op 5,9 l/100 km vastgesteld. Het testverbruik komt neer op 7,1 liter per 100 km, dus daar valt best mee te leven. Dit verbruik werd gerealiseerd met een normale rijstijl. Als je een klein beetje extra je best doet, dan is het beloofde verbruik waarschijnlijk goed haalbaar.

103 pk
137 Nm
188 km/h
10,4 s
7,0 (5.9) l/100km
140 g/km
F
22%
€ 13.795
€ 18.795
€ 345 / maand
€ 73 - € 82 / kwartaal
  • Honda Jazz 1.4i LS

  • Peugeot 207 1.6 HDiF 90pk Blue Lease

  • Volkswagen Polo 1.4 Comfortline

  • Skoda Fabia 1.4 16v Sport

  • Toyota Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Luna

  • Ford Fiesta 1.4 16V Titanium

  • Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline

  • Suzuki Swift 1.5 GLS GT+

  • Mitsubishi Colt CZ5 1.5 d'Azur

  • Hyundai i20 1.4i i-Catcher

  • 2024 - Mazda 2 Hybrid 1.5L VVT-I 116 Homura

  • 2020 - Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 90 Luxury

  • 2015 - Mazda 2 1.5 90 pk GT-M

  • 2011 - Mazda 2 1.3hp BiFuel GT-M

  • 2011 - Mazda 2 1.3hp TS+

  • 2006 - Mazda 2 1.4i Première