Honda Jazz 1.4i LS

Dennis van 't Kruis - 19 september 2007

Evenwichtige verhoudingen

Wat staat er voor de deur als je een Jazz kiest? Nou, voornamelijk een bescheiden gelijnd wagentje. Het heeft wel wat weg van een te heet gewassen MPV. Dat dit een kwalificatie is die niet echt ver gezocht is, bleek uit het feit dat de Jazz tijdens de testperiode tenminste een keer werd aangezien werd voor een MPV. Toegegeven: deze persoon stond op dat op ruime afstand van het Japanse stadswagentje. Als je wat dichterbij gaat kijken, oogt het autootje toch veel kleiner dan hij op het eerste oog lijkt. Wel is het zo dat de zichtbare delen in de juiste verhouding zijn getekend. En dat alles is verwerkt in een auto die 3,84 meter lang, 1,67 meter breed en 1,52 meter hoog is. De 14 inch stalen velgen met kunststof doppen ogen daarentegen te klein. Iets grotere 15 inch velgen maken het geheel iets meer af, al vervullen deze velgen hun functie natuurlijk net zo goed. Deze velgen zijn echter – afgaande op de online car configurator van Honda – niet leverbaar op de LS. Als alternatief kun je kiezen voor de duurdere 1.4i ES of de 1.4i sport, die respectievelijk €2.494 en € 3.505 meer kosten dan de LS die voor € 16.990 in de prijslijst staat. Voor het verschil krijg je natuurlijk wel meer dan alleen maar grotere velgen. In de brochure staan ook enkele 14 inch lichtmetalen velgen, maar dan zit je weer met het gevoel dat ze te klein zijn. Dit alles is natuurlijk alleen maar uiterlijk vertoon. Feit blijft dat de Jazz goede - evenwichtige - verhoudingen heeft.

De opvolger voor deze auto staat inmiddels al klaar. Over niet te lange tijd na dagtekening van deze test zal hij geïntroduceerd worden in Japan. Europa moet daarna nog een jaar op zijn beurt wachten. Zoals te verwachten was zijn er al foto’s van die nieuweling uitgelekt via internet. Waarschijnlijk heeft een ondeugende medewerker van de drukkerij, waar de brochure wordt gedrukt, een exemplaar van die folder achterover gedrukt, ingescand en online geplaatst. Vanwege deze reden heeft Honda de officiele foto's ook eerder vrijgegeven, de bedoeling was dat die pas getoond zouden worden tijdens de Tokyo motorshow, die eind oktober wordt gehouden. De Japanse Jazz, die daar Fit heet, blijft herkenbaar als Jazz. Het verschil zit hem in de lijnen die nog scherper worden en daarnaast wordt het wagentje ook iets boller. De knik die je nu nog in de overgang van motorklep naar voorraam ziet, wordt minder scherp. Het dashboard krijgt ook een nieuwe look waarbij het stuur lijkt rechtstreeks uit de Civic lijkt te komen.

83 pk
119 Nm
170 km/h
12,9 s
6,8 (5.7) l/100km
134 g/km
E
22%
€ 12.640
€ 18.655
€ 342 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • Mazda 2 1.5 Executive

  • Peugeot 207 1.6 HDiF 90pk Blue Lease

  • Volkswagen Polo 1.4 Comfortline

  • Skoda Fabia 1.4 16v Sport

  • Toyota Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Luna

  • Suzuki Swift 1.5 GLS GT+

  • Mitsubishi Colt CZ5 1.5 d'Azur

  • Ford Fiesta 1.4 16V Titanium

  • Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline

  • Hyundai i20 1.4i i-Catcher

  • 2020 - Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid Executive

  • 2016 - Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT Elegance

  • 2011 - Honda Jazz Hybrid 1.4 Hybrid Elegance

  • 2009 - Honda Jazz 1.4i Elegance