Renault Grand Scénic 2.0 dCi 150 Série Limitée Tech Line

Anton Lefeber - 9 september 2007

Frans comfort

Plaatsgenomen op de bestuurdersstoel, de gordel om, de sleutelkaart van Renault nog in de zak, de rem ingedrukt houdende: klaar voor vertrek. Na een druk op de startknop slaat Renault’s volledig nieuwe 2.0 liter common-rail dieselmotor snel aan. De motor is koud nog duidelijk te herkennen als oliegestookt. Dit vervaagt echter snel, stationair is de opgewarmde dieselmotor in het interieur niet of nauwelijks meer te onderscheiden van een benzinemotor. Blijft een leuke strikvraag, al zeg ik het zelf. Omdat de dieselmotor bij constante toerentallen tot circa 2.500 tpm volmaakt stil is, valt des te meer op dat de motor onder acceleratie een luide keel opzet. Gelukkig hoeven (tussen)acceleraties naar de verschillende snelheidslimieten niet lang te duren, er is een overschot aan vermogen en trekkracht voorhanden.

De dCi-motor, een 2.0 liter viercilinder met 4 kleppen per cilinder, is opnieuw een technisch hoogstandje. Het doorontwikkelde common-rail inspuitsysteem heeft een hoger rendement als gevolg, waardoor niet alleen het brandstofverbruik vermindert maar ook de prestaties verbeteren. De specificaties met een maximaal vermogen van 150 pk bij 4000 tpm en een maximaal koppel van 340 Nm bij 2000 tpm spreken voor zich. In de praktijk zorgt dit ervoor dat de Scénic prettig schakellui is te rijden bij een normale rijstijl. Als de bestuurder meer prestaties verlangt zal hij/zij terug moeten schakelen om het toerental boven de 2000 tpm te krijgen. Het schakelen met de standaard gemonteerde zesversnellingsbak is gelukkig verre van een straf. De pook voelt stevig aan en is zeer soepel van het ene verzet in het andere verzet te krijgen. Ook de schakelwegen zijn duidelijk uitgelegd en vrij kort, verkeerd schakelen wordt zo een hele prestatie.

Enig verrassend laat de koppeling een minder prettige indruk achter. Zeker bij het wegrijden uit stilstand is het gewenste gevoel in het koppelingspedaal ver te zoeken. Het zeer licht te bedienen pedaal in combinatie met het vrij abrupte aangrijpen van de koppeling zorgt ervoor dat je nauwelijks ‘op koppel’ kan wegrijden. Ook bij het opschakelen tot de derde versnelling komt dit het algehele rijcomfort niet ten goede. Voor het overige is de Grand Scénic in het rijden een oase van comfort en rust. De zesde versnelling is goed bruikbaar bij constante snelheden vanaf 70 km/u. De trekkracht schiet bij dit soort lage toerentallen echter tekort om weer normaal te accelereren, één of twee versnellingen terugschakelen en indrukwekkende tussenacceleraties worden mogelijk.

Het onderstel van de Grand Scénic is zeer efficiënt in het verwerken van oneffenheden. Korte of lange oneffenheden, ze worden allemaal prachtig gladgestreken. De goede afstemming van de veren en dempers en de lange wielbasis spelen hierbij een grote rol. Het weggedrag is meer dan alleen dat van een gezinsauto. Voor een midi-MPV met een hoge zitpositie biedt de Renault voldoende uitdaging voor de sportieve chauffeur. Onderstuur blijft tot flinke bochtsnelheden uit en de bestuurder wordt gewaarschuwd door het overhellen van de carrosserie. Zeker bij langere en flauwe bochten op hogere snelheden overtuigt de Grand Scénic door het bieden van een veilig weggedrag. Scherpere bochten op lagere snelheden zijn minder het terrein van de Renault, wat niet verwonderlijk is vanwege de afmetingen en het leeggewicht van ruim 1500 kg van de carrosserie. Het model verbloemt zijn flinke gestalte echter goed bij het remmen. De remmen grijpen direct en hard aan, waarbij het gevoel in het rempedaal een punt van kritiek is. Het rempedaal werkt niet lineair, maar zeer progressief, waardoor het verschil tussen rustig en hard remmen kleiner is dan gewoonlijk.

Tenslotte het stuurgevoel, waar Renault niet alleen volgens de brochure aan gewerkt heeft maar wat ook duidelijk merkbaar is. De besturing is duidelijk zwaarder dan voorheen en biedt meer gevoel. Het sturen gaat nog steeds vrij licht, de grote verandering is het zwaardere gevoel in de middenstand. Dit, in combinatie met het efficiënt afgestelde onderstel en de prettige dieselmotor, maakt dat de Grand Scénic fijngeslepen is op de punten waar dit nodig was.

150 pk
340 Nm
204 km/h
9,4 s
6,4 (5.8) l/100km
154 g/km
G
22%
€ 25.995
€ 39.840
€ 730 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Seat Altea FreeTrack 2.0 TSI

  • Peugeot 5008 1.6 THP GT

  • Dodge Journey 2.7 V6 R/T

  • Mitsubishi Grandis 2.4 MIVEC Intense

  • Opel Zafira 1.9 CDTi Cosmo

  • Citroën C4 Picasso 1.6 HDiF Ligne Business

  • Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDI Style

  • Toyota Verso 1.8 VVT-i Panoramic Business

  • Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Ligne Ambiance

  • Mazda 5 2.0 CiTD Business

  • Kia Carens 2.0 CRDi EX

  • 2013 - Renault Grand Scénic 1.5 dCi Bose

  • 2012 - Renault Grand Scénic Energy dCi 110 Bose

  • 2009 - Renault Grand Scénic TCe 130 Dynamique

  • 2009 - Renault Scénic 1.5 dCi 110 Privilège