Renault Grand Scénic 2.0 dCi 150 Série Limitée Tech Line

Anton Lefeber - 9 september 2007

Creatie van ruimte en comfort

Niet zozeer aan de buitenkant maar juist in het interieur aanbeland weet de Scénic te overtuigen. Het dashboard is niet alleen origineel vormgegeven, het is vooral op het gebied van ergonomie een hoogvlieger. Het in het midden van het dashboard geïntegreerde instrumentarium is inmiddels een vertrouwd gegeven, maar ook het nieuwe navigatiesysteem met het bedieningspaneel in de middentunnel is zeer prettig en logisch in de omgang. De zelfbenoemde “Createur d’Automobiles” heeft tevens gezorgd voor nette materialen en een goede afwerking. De bedieningsknoppen voelen degelijk aan en de pasvorm van de verschillende panelen is goed te noemen. Dit resulteert in het uitblijven van rammels en kraakjes voor een volmaakt comfort. De kleurstelling van het interieur is niet bijzonder te noemen, al zorgen de verschillende tinten grijs voor de boven- en onderkant van het dashboard voor een welkome afwisseling.

Inmiddels gemeengoed in de gehele auto-industrie zijn de op en achter het stuur geplaatste bedieningsknopjes voor de radio, cruisecontrol en boardcomputer. Het scala van de standaarduitrusting reikt gelukkig verder dan dit. Volautomatische airconditioning, een geïntegreerd navigatie- en audiosysteem, een sleutelvrij startsysteem, een elektrische parkeerrem en meer: het is allemaal standaard. Het optionele panoramische schuifdak, helaas niet op de testauto gemonteerd, kan voor nog meer ontspanning en plezier zorgen. Gelukkig werkt tijdens onze rijtest ook alle elektronica naar behoren. Ook de standaard veiligheidssystemen (passief en actief) zijn het vermelden waard. Niet alleen airbags, maar ook meerdere actieve waarschuwings- en veiligheidssystemen waken over de veiligheid van de inzittenden tijdens het rijden.

Ook het ruimteaanbod in de Scénic is dik voor elkaar. Niets zo persoonlijk als de zitpositie, maar uw testrijder kon zichzelf een prima en ruime zit achter het stuur verzorgen. Het stugge stuurwiel pakt goed vast en heeft een prettige dikte. Ook op de tweede zitrij is het zitcomfort in orde. De hoofdruimte is ook voldoende groot. Kritisch gekeken is alleen de middelste stoel te smal voor een volwassene. De overige zittingen zijn helaas ook aan de smalle kant, wat het gevolg is van de keuze van Renault voor duidelijk afzonderlijke stoelen. Op de achterste, derde, zitrij vinden twee niet al te grote kinderen wel een comfortabele plek. Ook de instap naar deze rij is ruim zat, wat opnieuw niet voor geklaag kan zorgen. Met de derde zitrij bezet zal een compleet gezin echter niet voldoende hebben aan de overgebleven 200 liter bagageruimte. Deze bagageruimte is uit te breiden tot maximaal 1.920 liter, met de tweede- en derde zitrij neergeklapt.

De indruk van een doordacht en ruimte-efficiënt interieur blijft hangen. Details als de ergonomische plaatsing van bedieningsorganen, het makkelijk variëren van de stoelopstelling, de logische plaatsing van veiligheidsgordels in het plafond, isofix aansluitingen: er is allemaal goed over nagedacht. Weer een kwestie van smaak, maar de kleurstelling van het interieur is aan de donkere kant en tevens wat eentonig.

150 pk
340 Nm
204 km/h
9,4 s
6,4 (5.8) l/100km
154 g/km
G
22%
€ 25.995
€ 39.840
€ 730 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Seat Altea FreeTrack 2.0 TSI

  • Peugeot 5008 1.6 THP GT

  • Dodge Journey 2.7 V6 R/T

  • Mitsubishi Grandis 2.4 MIVEC Intense

  • Opel Zafira 1.9 CDTi Cosmo

  • Citroën C4 Picasso 1.6 HDiF Ligne Business

  • Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDI Style

  • Toyota Verso 1.8 VVT-i Panoramic Business

  • Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Ligne Ambiance

  • Mazda 5 2.0 CiTD Business

  • Kia Carens 2.0 CRDi EX

  • 2013 - Renault Grand Scénic 1.5 dCi Bose

  • 2012 - Renault Grand Scénic Energy dCi 110 Bose

  • 2009 - Renault Grand Scénic TCe 130 Dynamique

  • 2009 - Renault Scénic 1.5 dCi 110 Privilège