Volkswagen Golf GTI Edition 30 DSG

Jan Westerhof - 28 augustus 2007

Tussengas

Waar doen we het voor bij een GTI? Precies: weggedrag en prestaties! Bij deze GTI zijn die beide zaken prima voor elkaar. De prestaties van de motor zijn extreem goed te noemen. De acceleratie naar honderd kilometer per uur verloopt in 6.3 seconden en daarmee ben je een groot aantal duurdere auto’s te snel af. De bestuurder van de 911 van een aantal jaren oud zal vast nog wel eens terugdenken aan die witte auto die hij maar niet van zich af kon schudden. Geen wonder, want de GTI Edition 30 is op tussensprints dusdanig snel dat zelfs een Audi RS4 in zijn prestatiebereik komt. Het prettigste aan de aandrijflijn is het afwezig lijkende turbogat. Reeds vanaf stilstand spreidt de Edition 30 een souplesse tentoon die eerder bij een zescilinder lijkt te passen. Heerlijk hoe je zodoende lekker rustig en desalniettemin baldadig hard kunt gaan met de GTI. Dat heeft wel een beetje zelfbeheersing nodig, want in de meeste gevallen daagt de Edition 30 je uit om het gaspedaal eens lekker te vloeren. Daarbij komen er uit de uitlaat gave geluiden: een echt lekkere brom voor een viercilinder. De DSG zorgt voor tussengas en de Edition 30 heeft bij gas los van die lekkere plofjes in de uitlaat zoals rallyauto’s dat ook kennen. Wel moet hierbij aangetekend worden dat het koppel van 300 Nm de voorwielen soms behoorlijk tergen. Wielspin is de krachtige voorwielaandrijver niet vreemd en dat is geen wonder als je het enorme prestatieverschil met de standaard GTI bekijkt. Want dat de Edition 30 echt veel sneller is, dat is een feit. Zeer opmerkelijk is dan ook dat het gemiddelde verbruik tijdens de testperiode uitkwam op een keurige 1:11.4.

Á propos DSG: die bak werkt eigenlijk heerlijk, maar heeft zeker schaduwzijden. De bak schakelt geweldig soepel over naar de volgende versnelling en houdt daarbij de motor mooi op toeren zodat er geen toerengat ontstaat. Ook dit gaat weer gepaard met opwindende tussengas-momenten. Daarnaast voelt de bak behoorlijk goed aan wat je als bestuurder wilt. Hij past zich perfect aan en is zodoende zowel agressief te gebruiken als relaxed. Vooral tijdens wat agressievere ritten is de DSG een zeer welkome aanvulling, want de bak staat eigenlijk altijd in het goede verzet en word je tijdens bochtenwerk verwent met de gave klanken van tussengas en naverbrandingen. De DSG maakt het hierdoor dat de bestuurder zich al snel een coureur waant en dat is een lekker gevoel! Jammer alleen dat de bak soms iets te lang nadenkt alvorens hij een verzet kiest. Met name bij langere ritten zoals op de snelweg lijkt de bak in een soortement van ruststand te springen en schakelt hij niet altijd terug naar de meest bruikbare versnelling. Daarenboven dient er voor de DSG een forse meerprijs te worden betaald en de vraag is natuurlijk of hij zijn meerprijs ten opzichte van een sportieve zesbak waar maakt.

En dan het andere aspect waar de GTI zich op zou moeten onderscheiden: weggedrag. Een lekker sportief weggedrag, dat is absoluut waar. Dusdanig sportief dat de weg als een biljartlaken moet zijn om de auto niet al te stoterig te laten worden. Op snelwegen heb je niet zoveel last van de harde afstemming en zeker op het circuit profiteer je van de communicatie met het wegdek. Onlangs zette een Duits autoblad de drie snelste VW’s Golf op het circuit en de Edition 30 was uiteraard de gewone GTI, maar tevens de R32 te snel af. De auto kleeft met zijn forse banden aan de weg en onderstuur blijft lang uit. Het is zelfs zo dat de auto eerder lijkt te oversturen dan te ondersturen. Lekker in zo’n auto! Een smetje op het rijgedrag is het sturen van de GTI. Waar het onderstel lekker communicatief is, daar kan de stuurinrichting de zaak niet helemaal bijbenen. Voor je gevoel zou hij iets meer met je moeten communiceren. De directheid en het gevoel dat je hebt in het stuur zijn iets te kunstmatig. Dat doet afbreuk aan het verder prima weggedrag.

230 pk
300 Nm
243 km/h
6,3 s
8,8 (7.9) l/100km
188 g/km
G
22%
€ 34.375
€ 49.320
€ 904 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Volvo C30 2.4 D5 Momentum

  • Ford Focus RS

  • Mercedes-Benz CLC 200 Kompressor

  • Audi A3 1.8 TFSI S-tronic Ambiente

  • BMW 1 Serie 118i High Executive

  • Opel Astra GTC OPC Nürburgring Edition

  • Mazda 3 MPS 2.3 DISI

  • Honda Civic 2.0i-VTEC Type R

  • Audi S3 2.0 TFSI quattro Pro Line

  • 2021 - Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business

  • 2020 - Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style

  • 2016 - Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline

  • 2015 - Volkswagen Golf GTE

  • 2014 - Volkswagen e-Golf

  • 2014 - Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline

  • 2014 - Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance

  • 2013 - Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline