Geleerd van eerder
Anders dan voorgaande CLA's en ook afwijkend van de mild hybrideversies, is de elektrische CLA in de basis een achterwielaandrijver. Een verstandige keuze, want we merkten bij bijvoorbeeld de EQA dat het direct beschikbare koppel niet eenvoudig op de voorwielen is los te laten. Als 250+ biedt de CLA een indrukwekkend rijbereik, maar ook een best flinke 272 pk en 335 Nm koppel. Genoeg om in 6,7 seconden naar de 100 te knallen en mede door de twee elektrische versnellingen (komen we zo nog op) het pas bij 210 km/h voor gezien te houden.
Prima waardes en als je echt meer wilt, is er ook nog de vierwielaangedreven CLA 350. Door de grote batterij is het leeggewicht van bijna 2.000 kg natuurlijk niet mals, maar tijdens het rijden merk je daar weinig van. We konden vorig jaar al kort kennismaken met de CLA en toen viel het comfortabele onderstel ons al op. Nu we een week met de CLA op pad zijn, gaan we dit alleen maar meer waarderen. Je merkt in alles dat de techneuten van Mercedes geleerd hebben van de eerdere generatie EV's, het goede hebben gehouden en de verbeterpunten ter harte hebben genomen. Het rijgedrag doet ons namelijk denken aan dat van de EQE, een veel grotere en luxere EV. Oneffenheden worden keurig weggefilterd, terwijl de demping toch bijna tegen het sportieve aan zit. Zitten er passagiers achterin, dan moet je daar wel meer rekening mee houden, want de achteras is net iets straffer geveerd. Maar over de gehele linie wordt comfort niet uit het oog verloren, terwijl de wegligging ontzettend goed is. Bij een nat wegdek gaat de achterkant zelfs een beetje om en grijpt de tractiecontrole niet overdreven beheersend in. Het maakt het rijden met de CLA veel leuker dan we hadden verwacht en bovendien voelt het bij iedere snelheid alsof er kracht en koppel te over is. Dat komt onder meer door de twee versnellingen die de elektromotor heeft. Je merkt van dat overschakelen praktisch niets, tenzij je van 0 naar boven de 100 kilometer per uur accelereert. Dan houdt de aandrijving een fractie in, maar zelfs dat is niet storend. Bovendien kan de elektromotor daardoor veel meer toeren maken, zodat je ook op de snelweg het gevoel hebt dat er voldoende sjeu in zit. En het maakt een hogere topsnelheid mogelijk, hoewel dat in ons kikkerlandje niet zoveel toevoegt is dat in Duitsland natuurlijk wel een prestigeding. Waar we eerder nog wel eens kritiek hadden op het remgedrag van elektrische Benzen, voelt dat in de CLA veel natuurlijker aan. Zelfs met one pedal drive heb je veel meer gevoel bij het remmen en met de versnellingshendel stel je eenvoudig het niveau van recuperatie in.
Van de aanwezige rijhulpsystemen vallen er twee in negatieve zin op. De rijbaanhulp is onrustig en zetten we daarom direct na starten uit en ook de verkeersbordenlezer heeft het vaak niet bij het rechte eind. Hier zou een software-update echt verbetering in moeten aanbrengen.








