Niet beknibbeld
Door het weghalen van fysieke knoppen zou je denken dat ieder dubbeltje is omgedraaid bij het ontwerpen van de CLA, maar de gebruikte materialen laten dat niet blijken. Zo voelt het metaal op de middenconsole en deurpanelen echt koud en hoogwaardig aan en zijn de bedieningsknoppen van de stoelen eindelijk weer zoals we gewend zijn bij Mercedes. De vorige generatie Benzen had de vaste bediening met haptische feedback en dat vonden we echt niet prettig, nu gaan de knoppen daadwerkelijk weer heen en weer. Een bevestiging dat daadwerkelijk wordt geluisterd naar kritieken van eigenaren. Zo is ook de hoeveelheid kras- en stofgevoelige zwarte panelen gereduceerd, alhoewel het rechtopstaande dashboard dat aardig compenseert.
Het gehele paneel voelt echt wel hoogwaardig aan, maar is qua uitstraling behoorlijk smaakgevoelig. Aan de passagierszijde zijn weer een grote hoeveelheid sterren te vinden, die in het donker uiteraard verlicht zijn. Het is fijn dat je de sfeerverlichting in meerdere zones kan instellen en dimmen, want de standaardinstelling vonden wij echt overheersend en bijna verblindend in het donker. Bij de Launch Edition heb je weinig keuze als het om interieurkleuren en bekleding gaat, maar bij de reguliere CLA's kun je vanaf de Business Solution je al volledig uitleven. Stoelen met lederen bekleding en in meerdere kleuren behoren tot de mogelijkheden, maar ook een combinatie van stof en kunstleder staat op de optielijst. De standaard AMG-sportstoelen die 'onze' CLA biedt zijn overigens erg prettig en uitgebreid te verstellen. Het stuurwiel is aan de grote kant, maar is evengoed zowel radiaal als axiaal naar smaak in te stellen. De zijdelingse steun van de voorstoelen is voortreffelijk en de verlengbare zitting zorgt dat de bovenbenen ook op een lange rit goed ondersteund blijven. Prettig is dat de hoofdsteunen nu eindelijk ook in hoogte zijn te verstellen, dat was in de vorige CLA niet mogelijk. De grotere wielbasis maakt dat je achterin de nieuwkomer rianter zit dan voorheen en ook meer beenruimte hebt dan in bijvoorbeeld een Tesla Model 3. Nadeel is de hoge bodem van de auto, zodat je knieën in een rare hoek staan en dat merk je op een langere rit. Dit is een manco in bijna iedere lage EV en de ietwat gekantelde achterbank kan dat niet voorkomen. Voordeel is weer de flinke hoofdruimte, mede veroorzaakt door het panoramadak dat overigens niet meer open kan. En qua kofferruimte is dit zonder twijfel de ruimste CLA coupé ooit. Niet alleen is de ruimte achterin diep en best acceptabel te bereiken, ondanks de krappe opening die nu eenmaal bij deze carrosserievorm hoort. Er is ook nog een frunk geplaatst, met een flinke inhoud waar een roltrolley nog prima in past.








