Minder pk, net zo veel plezier?
En dan kan het echte feestje beginnen: we gaan rijden. De stoel, in acht richtingen verstelbaar, staat in de perfecte positie. Het stuur zo ver mogelijk naar je toe, de schermen komen tot leven en het ronde 'Telescope'-instrumentenpaneel met zijn klassieke tellers kijkt je verwachtingsvol aan. Bij veel auto's is dit dagelijkse kost, maar bij Alfa is het allemaal onderdeel van de beleving. Hoe doen ze dat toch, die Italianen?
Voor de Nederlandse markt levert Alfa Romeo de Tonale uitsluitend als plug-in hybride. Met 270 pk en vierwielaandrijving is dit meteen de krachtigste versie die momenteel leverbaar is. De aandrijflijn is vrij traditioneel van opzet: een 1.3-liter viercilinder stuurt de voorwielen aan, terwijl een elektromotor de achteras voor zijn rekening neemt. Het systeemvermogen bedraagt 270 pk; tien pk minder dan voorheen. Niet uit vrije wil, maar vanwege de strengere Euro 6E Bis-norm, waarmee de Tonale nu volledig aan de Europese emissieregels voldoet. Op papier klinkt dat alles veelbelovend, maar in de praktijk blijft het gevoel iets achter bij de cijfers. Trap je het gaspedaal diep in, dan klinkt er weliswaar een flink portie hoogtoerig gebrom, maar die auditieve inspanning vertaalt zich niet helemaal in de gehoopte duw in je rug. De sprint van 0 naar 100 km/u in 6,6 seconden is keurig, maar de beleving is minder explosief dan de cijfers doen vermoeden.
Eenmaal op snelheid valt vooral het bandengeruis op. Boven de honderd kilometer per uur dringt dat stevig de cabine binnen. Jammer dat Alfa dit opfrismoment niet heeft aangegrepen om extra isolatie rond de wielkasten aan te brengen; een kleine ingreep die het comfort aanzienlijk had kunnen verhogen. Wel positief: de spoorbreedte is met 10 millimeter toegenomen. Volgens de ingenieurs moet dat het overhellen in bochten verder beperken, en dat merk je. In de Dynamic-rijmodus voelt de Tonale duidelijk stijver en kun je met vertrouwen bochten aansnijden zonder dat je lichaam door de cabine wordt geslingerd. De auto blijft mooi vlak en communicatief.



