Rust met sportieve inslag
Bij het instappen valt direct de grootste verandering op: de forse automaathendel heeft plaatsgemaakt voor een compacte draaiknop waarmee je de versnelling selecteert. Een welkome aanpassing, want het zorgt voor meer rust en overzicht in het interieur.
Dat de Tonale zijn roots heeft in het land van de pasta, wordt bovendien subtiel onderstreept door de optionele 'cannelloni'-structuur in de bekleding, een speels knipoog naar Italiaanse flair. De klant kan kiezen uit vuurrood leder met bijpassend stiksel of een zwart-wit alcantara-interieur. Wie voor het laatste gaat, krijgt bovendien een dashboard dat met hetzelfde zachte, hoogwaardige materiaal is bekleed.
Bij een sportieve auto draait alles om de zitpositie. Voel je je goed ondersteund? Kun je laag genoeg zitten? Blijf je op je plek als je een bocht induikt? Dat zijn de vragen die tellen. Zeker in een SUV met sportieve ambities. Het antwoord in de Tonale is een overtuigend ja. De stoelen zitten uitstekend, bieden stevige zijdelingse steun en dankzij de vele verstelmogelijkheden vindt vrijwel iedereen snel een prettige zithouding. Achterin is de ruimte voor volwassenen wat aan de krappe kant, maar voor kinderen is het prima vertoeven. Idealiter zou het stuur iets verder naar je toe te trekken mogen zijn om de sportieve rijbeleving écht te perfectioneren. Toch maakt Alfa dat deels goed met de imposante vaste schakelflippers achter het stuur. Geen goedkoop plastic, maar massief aluminium. Ze voelen fantastisch aan. Een klein detail, maar precies het soort aandacht dat Alfa Romeo zo bijzonder maakt.



