Toyota Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Luna

- 6 januari 2006

Het rijden

Ook deze auto is, net als zijn grote neef van Lexus die ik vorige week gereden heb, niet meer voorzien van een sleutel. Heb je het 'kastje' op zak, dan open je de deuren door je hand achter de greep te doen en je kunt vervolgens de auto starten door de koppeling in te drukken en de startknop in te drukken. Overigens is de nieuwe Yaris ook gewoon leverbaar met een reguliere contactsleutel.
Bij het wegrijden klinkt me een bekend geluid in de oren, dat kan ook kloppen, want dit is nog steeds dezelfde 1300-motor als die in de vorige Yaris zat. Op zich een rustig snorrend motortje, maar bij even flink optrekken geeft hij een wat vreemd resonerend geluid. Niet dat het iets ernstigs is, maar het is wel een opvallend karakteristiek van deze motor. De motor kan ook met deze nieuwe koets prima overweg. Het is misschien geen hoogvlieger qua prestaties, maar in elk geval geen laagvlieger. De rijgeluiden vallen me erg mee. Het enige wat je hoort is eigenlijk de motor en dat is positief, want windgeruis en bandengeluid worden grotendeels netjes buiten de auto gelaten.
Het sturen gaat heel erg licht en soms wat te slap zelfs. Hij had wat mij betreft wel iets strakker mogen sturen. Met name omdat de motor en de stabiliteit wel aangeven wat aan te kunnen. Het stuurgedrag past er daarom niet zo goed bij.

87 pk
121 Nm
170 km/h
11,5 s
onb (6) l/100km
141 g/km
F
22%
€ 13.750
€ 17.580
€ 322 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • Suzuki Swift 1.5 GLS GT+

  • Mitsubishi Colt CZ5 1.5 d'Azur

  • Honda Jazz 1.4i LS

  • Mazda 2 1.5 Executive

  • Volkswagen Polo 1.4 Trendline

  • Peugeot 207 1.6-16V XS Pack

  • Skoda Fabia 1.4 16v Sport

  • Citroën C3 1.4i Ligne Prestige

  • Kia Rio 1.4i 16v LXE Airco

  • 2024 - Toyota Yaris Hybrid 130 Launch Edition

  • 2021 - Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic

  • 2015 - Toyota Yaris 1.0 VVT-i Lounge

  • 2012 - Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Dynamic

  • 2011 - Toyota Yaris 1.3 VVT-i Executive