Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive

- 25 augustus 2006

Het rijden

De D-CAT motor mag volgens Toyota dan wel een uiterst geavanceerde motor zijn, bij het starten klinkt hij toch echt als een ouderwetse tractormotor. Hij maakt een rauwe brom, maar is gelukkig niet heel luid. Wanneer je de pook in de eerste versnelling zet – hoe vreemd het ook klinkt, de sterkste diesel is niet met automaat leverbaar! – en rustig wegrijdt, voel je meteen dat de Avensis een zeer directe besturing heeft. Hij voelt wat dat betreft aan als een BMW en dat is beslist een compliment. Met het gas- en rempedaal kunnen respectievelijk versnellingen en vertragingen uitstekend worden gedoseerd en ook het koppelingspedaal geeft veel feedback. Hetzelfde directe gevoel ervaar je met het sturen, dat gaat namelijk heel precies en zonder hinderlijke vertraging. De handbak schakelt werkelijk perfect. De pook maakt korte en snelle slagen, heel precies en trefzeker. Hij nodigt uit tot sportief schakelen en met een beetje oefening is het mogelijk om razendsnel van verzet te veranderen. Je bent dan waarschijnlijk niet veel eerder op de plaats van bestemming, maar leuk is het zeker.

Eenmaal op snelheid valt het geluid van de motor wel mee. Tijdens accelereren hoor je hem wel even brommen, maar bij constante snelheden is hij heel stil. Bij snelwegsnelheden wordt het motorgeluid zelfs overstemd door het geluid van de banden en de windruis. Niet dat het zo’n herrie is, maar de motor maakt dan nóg minder geluid dan de andere zaken. Met een snelheid van 120km/h bij een nette 2.000tpm is de motor nauwelijks hoorbaar.

Vooral bij hoge snelheden valt de kracht van de motor op. Een groot deel van deze rijtest heeft zich op de Duitse autobahn afgespeeld en dat is dé plek om de mogelijkheden van de bijna 180pk-sterke dieselmotor te ontdekken. Met een trekkracht van 400nm is hij erg sterk. Hoewel het appels met peren vergelijken is, is het misschien leuk om te weten dat deze Avensis bijna dezelfde hoeveelheid trekkracht per ton heeft als een BMW M5! Het fijne van de motor is het erg vlakke koppelverloop: de trekkracht is tussen 2.000 en 2.600tpm maximaal en blijft tot iets voorbij 3.000tpm nog steeds erg hoog. In de praktijk betekent dit dat je heel vlot kunt optrekken, mits je op de goede momenten schakelt.

Gelukkig passen de versnellingsbakverhoudingen perfect bij de motor: opschakelen bij 2.600tpm resulteert in een terugval in toerental tot 2.000tpm, dus je kunt vrijwel altijd de maximale hoeveelheid trekkracht benutten. Erg indrukwekkend is de acceleratie van 120km/h naar 180km/h in de zesde versnelling, hij pakt snel op en trekt in één ruk door. Het moge duidelijk zijn dat deze motor zich op de autobahn als een vis in het water voelde.

Na de autobahn te hebben verlaten valt de sportieve afstelling van het onderstel op. De auto ligt heel strak in de bocht en sportief rijden is prima mogelijk. Helaas heeft deze afstelling ook een nadeel: de vering is te hard om comfortabel te zijn. Op goed onderhouden (snelweg)asfalt is het geen probleem, maar met name op slecht wegdek en in een met verkeersdrempels bezaaide woonwijk is het geen pretje.

177 pk
400 Nm
220 km/h
8,6 s
onb (6.2) l/100km
163 g/km
G
22%
€ 25.850
€ 36.935
€ 677 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Volvo V50 2.0D Momentum

  • Citroën C5 Tourer 2.0i Dynamique

  • Saab 9-3 Sport Estate 1.8t Linear Business

  • Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.2 JTS Sport

  • Skoda Octavia Scout 2.0 TDI

  • Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Bluemotion Comfortline

  • Volvo V50 DRIVe 1.6D Start and Stop Momentum Edition II

  • Volvo V50 1.6D Kinetic

  • Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD Business

  • Fiat Croma 1.9 MultiJet Corporate Premium

  • 2015 - Toyota Avensis Touring Sports 1.6 D-4D-F Lease Pro

  • 2012 - Toyota Avensis Wagon 2.0 CVT Executive Business

  • 2009 - Toyota Avensis 1.8 VVT-i Wagon Panoramic Business

  • 2006 - Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D Linea Luna

  • 2005 - Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive