Fiat Croma 1.8 16V Dynamic

Michel van Breugel - 23 augustus 2006

Het rijden

De gereden Croma is voorzien van een, van Opel afkomstige, 1,8 liter die een vermogen van 140pk bij 6300 toeren per minuut levert. Het maximale koppel van 175Nm komt bij 3800tpm vrij.
In eerste instantie zou 140pk genoeg moeten zijn, ook al imponeert hij tijdens het rijden niet in de 1405 kilo zware Croma. Desondanks is het geen verkeerde motor in deze auto, aangezien je toch eenvoudig met het overige verkeer mee kan komen. In lage toeren is de motor, vooral in de hogere verzetten, niet tot nauwelijks thuis als het op trekkracht aan komt. Boven de 3000tpm presteert de 1,8 liter het plezierigst, ook al is hij dan wat meer in het interieur aanwezig.
Bij vlotte (tussen)acceleraties zal het verzet vaak veranderd moeten worden. Gelukkig is de versnellingsbak erg prettig in combinatie met deze basismotor, waardoor schakelen eerder als plezierig wordt beschouwd als vervelend. De bak schakelt misschien iets wat hakerig, maar je krijgt wel het gevoel dat je “trefzeker” schakelt. Ook de plaatsing van de pook is lekker, helemaal in combinatie met de lendensteun tussen de voorstoelen in.

Tijdens het rijden valt vooral het veercomfort op. De Croma ligt heerlijk comfortabel op de weg, waardoor verkeersdrempels harder dan gemiddeld genomen kunnen worden zonder dat daar daadwerkelijk hinder van ontstaat. Tijdens een rit op de snelweg worden ook (korte) oneffenheden in het wegdek goed door de vering en demping opgevangen. Er kan dus geconcludeerd worden dat de, onafhankelijke, wielophanging in de Croma zorgt voor een uiterst comfortabele wegligging.

Het algemene karakter van het stuurwiel is niet optimaal te noemen. De communicatie tussen wegdek - voorwielen - en bestuurder (stuurwiel) is slechts gematigd aanwezig. Ook voelt het stuur in de middenstand “doods” aan. Wanneer het stuur in de middenstand staat kan er gerust circa 5cm gestuurd worden, de auto doet echter niets.
Tijdens (lange) snelweg kilometers kan dit echter wel een goede combinatie zijn met het zachte veercomfort. Hierdoor wordt de Croma echt een comfortabele “kilometervreter”.

De reminstallatie werkt zoals je van een auto van dit kaliber mag verwachten: goed ingrijpend wanneer daar naar wordt gevraagd. Over het koppelingspedaal heeft uw testrijder een persoonlijke mening. Het aangrijpingspunt ligt hoger dan in vrijwel alle andere auto’s waardoor het, ten eerst al vreemd aanvoelt. Je zit echt te wachten: “wanneer komt hij nu”. Ten tweede, als het onderstel van de bestuurder wat langer is, kan hierdoor een aanraking met het dashboard onvermijdelijk blijven. Door deze gegevens betitelt uw testrijder de koppeling als minder prettig. Uiteraard zullen meer kilometers in deze auto de mening veranderen, immers is gewenning in een auto erg van belang.

Het testverbruik, op een gecombineerd parcours, is met 1 liter op 11,5 kilometer een goede prestatie te noemen. Fiat geeft zelf een gemiddeld verbruik van 1:13,3 op.

140 pk
175 Nm
206 km/h
10,2 s
onb (7.5) l/100km
204 g/km
G
22%
€ 24.995
€ 26.990
€ 495 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Ford Mondeo Wagon 1.8i-16V Platinum

  • Renault Laguna 2.0 16v Tech Road Grand Tour

  • Peugeot 407 SW 1.8-16V XR Pack

  • Skoda Octavia Combi 1.6 Ambiente

  • Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD DPF Touring

  • Toyota Avensis 1.8 VVT-i Wagon Panoramic Business

  • 2008 - Fiat Croma 1.9 MultiJet Corporate Premium