Mitsubishi Grandis 2.4 MIVEC Intense

Anton Lefeber - 18 augustus 2006

Het rijden

Buiten een ruimtelijk interieur en een aansprekend uiterlijk mag de Grandis-rijder ook rekenen op goede rijeigenschappen. De Grandis laat zich voor een MPV buitengewoon sportief berijden, waarbij de lengte en het gewicht van de carrosserie als het ware op de achtergrond plaatsen. Het is niet zo dat het gewicht en het hogere zwaartepunt helemaal niet te merken zijn, de wetten van de mechanica blijven vanzelfsprekend gelden. Echter, het overhellen valt voor een auto uit deze klasse heel erg mee, en het weggedrag is zelfs bijzonder goed ten opzichte van de concurrentie. Bij een normale tot wat vlottere rijstijl wekt het rijgedrag vertrouwen in het onderstel op. Ondanks dat het onderstel relatief stug is afgeveerd, blijkt de auto een verrassend comfort te bieden. Het onderstel heeft het wat moeilijker bij het rijden over bijvoorbeeld drempels met lage snelheden. Echter, hier staat tegenover dat zowel het geluids- als het rijcomfort bij hogere snelheden en op de langere afstand zeer hoog is. De stoelen blijken ook hierbij goede ondersteuning te bieden.

De benzinemotor, een 2.4 liter MIVEC, wordt gekoppeld aan een automatische transmissie. Deze INVECS-II automaat biedt de keuze om volautomatisch of zelf te schakelen. Het schakelgedrag is bij een rustige rijstijl zeer comfortabel. De transmissie schakelt vroeg op en maakt goed gebruik van de trekkracht bij lage toerentallen. Bij tussenacceleraties en het gebruik van de kickdown reageert de automaat echter vrij abrupt, wat resulteert in het duidelijk merkbaar opschakelen. Bij normaal rijden is het schakelen tevens op te merken, maar zijn de schokken in de aandrijflijn nauwelijks voelbaar. De krachtbron met variabele kleptiming lijkt speciaal ontwikkeld voor de Grandis. Een topvermogen van 165 pk bij 6000 rpm en een maximaal koppel van 217 Nm bij 4000 rpm spreken voor zich. Bijna over het gehele toerengebied is het koppel hoger dan 180 Nm, waardoor zeer schakellui kan worden gereden. Dit wordt onderstreept door het schakelgedrag van de automatische transmissie, bij een constante snelheid van minimaal 50 km/u wordt naar de hoogste (vierde) versnelling geschakeld. Ook bij hogere snelheden blijft het motorgeluid mooi op de achtergrond, 120 km/u op de snelheidsmeter staat gelijk aan een comfortabele 3000 rpm. Het testverbruik bedroeg gemiddeld 1 op 10,1. Gezien de vlotte rijstijl en de fabrieksopgave van 1 op 10 zowaar een net verbruik voor een full size MPV.

Waar de afstemming tussen de benzinemotor en de automatische transmissie bijna optimaal lijkt, blijft het stuurgevoel weinig achter. Het nemen van bochten is mede door de redelijk precieze stuurinrichting geen straf. De stuurbekrachtiging assisteert goed, het gewicht van 1630 kg is mede hierdoor nauwelijks te voelen in bochten. De stuurinrichting laat helaas een steekje vallen bij het rechtuit rijden op hogere snelheden. Het stuurgevoel in de middenstand is vooral bij hogere snelheden gering, waardoor vaak gecorrigeerd moet worden.
Remmen doet de Grandis uitstekend. Ondanks het hoge gewicht van de combinatie lijkt de moderne reminstallatie (remschijven rondom) weinig moeite te hebben met de Grandis.

165 pk
217 Nm
190 km/h
11,7 s
10,0 (10) l/100km
237 g/km
G
22%
€ 29.999
€ 34.194
€ 627 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Opel Zafira 1.9 CDTi Cosmo

  • Citroën C4 Picasso 1.6 HDiF Ligne Business

  • Toyota Verso 1.8 VVT-i Panoramic Business

  • Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Ligne Ambiance

  • Mazda 5 2.0 CiTD Business

  • Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDi Stylance

  • Renault Grand Scénic TCe 130 Dynamique

  • Kia Carens 2.0 CRDi EX

  • Renault Scénic 1.5 dCi 110 Privilège

  • Seat Altea 1.9 TDi Businessline

  • Renault Grand Scénic 2.0 dCi 150 Série Limitée Tech Line

  • Seat Altea FreeTrack 2.0 TSI