Mitsubishi Grandis 2.4 MIVEC Intense

Anton Lefeber - 18 augustus 2006

Het interieur

Na het linker voorportier geopend te hebben is al snel duidelijk dat het hier om een MPV gaat. Het hoog opgetrokken dashboard en het praktisch ontbreken van een naar achteren doorlopende middenconsole zijn kenmerken waar het dashboard duidelijk aan te herkennen is. De middenconsole met zijn bedieningsorganen komt vooral functioneel over, een verstandige keus voor een familieauto als de Grandis. Naast dat de knopjes allen onder handbereik zitten, zijn deze ook makkelijk op gevoel te bedienen. Het instrumentarium voor de bestuurder laat aan duidelijk niets te wensen over. De materiaalkeuzes en de afwerking in het interieur zijn goed voor elkaar. De materialen voelen vooral degelijk aan en bovendien sluiten ze mooi op elkaar aan, de naden zijn smal en lopen gelijkmatig.

Al vanaf de basisversie Inform zijn onder andere een heel arsenaal aan veiligheidsvoorzieningen, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, elektrisch bedienbare, verwarmbare en inklapbare buitenspiegels en climate control standaard gemonteerd. De standaarduitrusting van de geteste Intense uitvoering is dik voor elkaar, met hier bovenop een cruise control, audiosysteem met CD-speler, privacy glass en een rolafdekhoes voor de bagageruimte. De totale waarde van de meeruitrusting van de Intense bedraagt € 2500,-, hiervan wordt € 1400,- doorberekend aan de klant. Vanuit de optielijst waren op de testauto tevens een navigatiesysteem en een automatische transmissie gemonteerd. Het enige wat in het geheel ontbreekt is een stuurwielbediening voor het audiosysteem.

De zithouding achter het stuur kan goed ingesteld worden. Het in hoogte verstelbare stuurwiel en de meervoudig verstelbare stoel geven voldoende instelmogelijkheden om een comfortabele zithouding te verkrijgen. De stoelen zelf is relatief zacht, waardoor ook daadwerkelijk in de stoel wordt plaatsgenomen. Een axiale verstelling van het stuur is gewenst voor kortere dan wel langere bestuurders, dit zou de zitpositie nog meer optimaliseren. Aan zitruimte is geen gebrek in de Grandis. Dit is te danken aan zowel de wielbasis van 2,83 meter als de carrosserielengte van 4,77 meter. Naast de achterbank, zoals gemonteerd in de geteste uitvoering, worden er twee captain chairs gemonteerd in de meest luxe Instyle uitvoering. Voorin en op de tweede zitrij hoeft niet getwijfeld te worden over de beschikbare ruimte. De tweede zitrij is een deelbare bank, welke in de bekende 60/40 verhouding versteld en neergeklapt kan worden. Op deze zitrij kan tevens de hoek van de rugleuning versteld worden, waardoor een comfortabele zit eerder regel dan uitzondering is. Via het bedienen van een hendel kunnen beide delen van de tweede zitrij naar voren worden geklapt, een redelijk ruime instap naar de derde zitrij is het resultaat. Het is opvallend dat vooral de beenruimte op de derde zitrij lang niet onaardig is. Door de aflopende daklijn is de hoofdruimte iets minder groot, maar ruim voldoende. Ook de rugleuning van deze twee stoelen is verstelbaar.

Naast het schuiven met de zitruimte kan er ook gevarieerd worden met de bagageruimte. De achterste twee zitplaatsen zijn met het Hide & Seat systeem voorzien en klappen na het trekken aan een lus in de bodem. Met de twee achterste zitplaatsen intact blijft er toch nog 320 liter aan bagageruimte over. Naast het in de bodem klappen kunnen de achterste stoelen tevens in een zogenaamde picknick stand gezet worden door deze naar achteren te klappen. Door het opklappen van de tweede zitrij kan de bagageruimte gemaximaliseerd worden tot 1545 liter.

165 pk
217 Nm
190 km/h
11,7 s
10,0 (10) l/100km
237 g/km
G
22%
€ 29.999
€ 34.194
€ 627 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Opel Zafira 1.9 CDTi Cosmo

  • Citroën C4 Picasso 1.6 HDiF Ligne Business

  • Toyota Verso 1.8 VVT-i Panoramic Business

  • Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Ligne Ambiance

  • Mazda 5 2.0 CiTD Business

  • Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDi Stylance

  • Renault Grand Scénic TCe 130 Dynamique

  • Kia Carens 2.0 CRDi EX

  • Renault Scénic 1.5 dCi 110 Privilège

  • Seat Altea 1.9 TDi Businessline

  • Renault Grand Scénic 2.0 dCi 150 Série Limitée Tech Line

  • Seat Altea FreeTrack 2.0 TSI